TOP

Hoog niveau op openingsavond Amsterdam Fashion Week

Met twee prachtige shows van Claes Iversen en Marga Weimans ging gisteravond 11 juli de zeventiende editie van de Amsterdam Fashion Week in het Amsterdamse cultuurpark Westerpark van start.

Het Westerpark stroomde gisterenavond vol met stylisten, modejournalisten, BN’ers en andere modeliefhebbers voor de opening van de Amsterdam Fashion Week. Iedereen keek vol verwachting uit naar de openingsshow van Claes Iversen die internationaal steeds meer voet aan de grond krijgt. Ze werden niet teleurgesteld.

De ontwerper laat met zijn nieuwe zomercollectie zien dat hij zich kan meten met de top van modewereld. Zo weet hij op ingenieuze wijze verschillende elementen en tijdperken met elkaar versmelten, zoals de op de jaren ’60 geïnspireerde flairpijp en de brede schouderpartijen uit de American Sportswear. Als tegenhanger voor deze stoere vormen speelt hij met vrouwelijke details zoals kleurrijke oversized en minuscule bloemenapplicaties, die de rode draad door de collectie vormen. Zelf zegt hij hierover in een persbericht: “Na de Apocalyps vinden fragmenten elkaar om samen een nieuwe orde te vormen. Vanuit de duisternis ontstaat een nieuw, kleurrijk begin waarin de wereld weer tot bloei komt.”

Eigen werk
De ontwerper, die voor zijn modecarrière werkzaam was in de financiën en accountancy, zet met zijn nieuwe collectie voor zomer 2013 een knap staaltje techniek neer. Zo gebruikt hij materialen van eerder werk, waaronder een colbert of prijskaartjes die gelaserd is op één van de rokken. Zijn iconische ‘Roosjurk’ uit 2007 verwerkt hij in zijn eindjurk, de ‘Flowerbomb’ van de avond.

Marga Weimans
De collectie van modeontwerper en kunstenaar Marga Weimans is van geheel andere orde met veel grafische zwartwit prints en grote volumes. Nog niet eerder showde zij haar collecties aan het Nederlandse publiek maar laat met haar moderne geisha’s op houten blokhakken van schoenenontwerper Jan Janssen en ijzeren installaties een onuitwisbare indruk achter. Haar architectonische printjurken zijn ware museumstukken: lastig te dragen maar prachtig om te zien. Indruk maakt Weimans laatste ontwerp: een volumineuze jurk van een transparante zwarte stof met tientallen, rinkelende mobieltjes. Dat het om een slimme reclamestunt van hoofdsponsor Vodafone gaat, zien we maar even door de vingers.