TOP

Hoog bezoek voor Zeeman, Beverly Beethoven stopt ook online en Fabienne Chapot gaat circulair

Zeeman heeft hoog bezoek gekregen: koningin Máxima en staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat kwamen langs. Verder: na de winkel sluit ondernemer Alice Zegerius ook de webshop van Beverly Beethoven, vrouwenmodemerk Fabienne Chapot lanceert een circulair platform en streetwearlabel Don’t Waste Culture opent een pop-upstore in Amsterdam. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van maandag 26 juni.

Beeld: Zeeman

Koningin Máxima bezoekt Zeeman

Zeeman heeft hoog bezoek gekregen van koningin Máxima en staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat (I&W). Tijdens de bijeenkomst stonden duurzaamheid en circulariteit centraal. De textielketen zet zich in voor duurzaam ondernemen en de transitie naar circulaire bedrijfsmodellen en informeerde de bewindspersonen hierover. “Samenwerking en internationale wetgeving zijn cruciaal om deze overgang met de hele sector te kunnen maken”, aldus Erik-Jan Mares, CEO van Zeeman, in een persbericht over het bezoek.

Koningin Máxima en staatssecretaris Heijnen kregen een rondleiding door de Zeeman-winkel in Alphen aan den Rijn. Daarbij werden zij meegenomen in het ontwerpproces van Zeeman en werd er gesproken over leefbaar loon-programma’s. Zeeman vult het salaris van lokale medewerkers aan, zodat zij beter kunnen voorzien in hun levensbehoeften. “We streven ernaar de komende jaren meer leefbaar loon-programma’s op te zetten met andere retailers”, zegt Mares. Het werkbezoek werd afgesloten met een rondetafelgesprek, waarin diverse partners van gedachten wisselden over een meer circulaire kledingindustrie.

 “Onze sector staat de komende jaren voor enorme uitdagingen”, vervolgt de CEO. “Gesprekken met onze ketenpartners, collega-retailers en experts zijn daarom ongelofelijk belangrijk. Hoe meer partijen meedoen, hoe groter de impact die we samen kunnen realiseren.” Mares hoopt dat het koninklijk bezoek bijdraagt aan het inspireren van partners om zich hier samen voor in te zetten. Staatssecretaris Heijnen laat weten het ‘mooi te vinden dat grote bedrijven als Zeeman zich inzetten voor verduurzaming’. “Zo wordt duurzame kleding voor iedereen betaalbaar. Circulair is letterlijk en figuurlijk in de mode, en dat is goed nieuws.”

Webshop Beverly Beethoven stopt

De bekende Amsterdamse modeondernemer Alice Zegerius sluit haar webshop Beverly Beethoven. Nadat ze haar gelijknamige winkel op het Groot Gelderlandplein twee jaar geleden sloot, richtte zij zich volledig op de online shop. “Maar na bijna 45 jaar ondernemen is het tijd voor een leven met meer rust, meer aandacht voor familie en vrienden. Met ruimte voor bezinning, voor nieuwe ideeën en plannen. Daar ben ik aan toe en daar verheug ik me op”, zegt ze in een persbericht. Inmiddels is de website gesloten en zijn de social media kanalen van Beverly Beethoven niet meer actief.

Alice Zegerius begon haar carrière in de mode op 14-jarige leeftijd. Ze begon in de winkel Stardust van Ronald Kahn, werkte jaren in de luxe kledingwinkel van haar ouders op Monaco en runde tien jaar een modezaak voor tachtigplussers. In 2006 opende ze haar boetiek Beverly Beethoven in de Beethovenstraat in Amsterdam. Begonnen als luxe winkel met kostbare merken transformeerde het concept uiteindelijk naar een toegankelijke winkel met trendy fashion op het Gelderlandplein. Het mediagenieke karakter van Alice zorgde voor grote bekendheid van haar winkel. Zo deed ze mee aan televisieprogramma’s als Bij ons in de PC en Steenrijk Straatarm.

Fabienne Chapot lanceert circulair platform ‘Relove’

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Fabienne Chapot heeft onder de noemer ‘Relove’ een circulair platform gelanceerd. Via de site worden eerder gedragen ontwerpen opnieuw verkocht. Met dit concept wil het merk bewuster winkelen aanmoedigen en kledingstukken zo lang mogelijk in gebruik houden. “Relove is een essentiële stap in onze reis om een meer verantwoordelijk merk te worden, omdat de marktplaats de levenscyclus van producten zal verlengen, circulariteit bevordert en uiteindelijk helpt om de planeet te beschermen”, aldus oprichter en CEO Fabienne Chapot.

Shoppers beantwoorden op de website vragen over het item dat ze willen verkopen. Als het aan de eisen voldoet, ontvangen ze een label voor gratis verzending naar Fabienne Chapot. Na controle ontvangen zij een tegoed om te gebruiken voor een aankoop via Relove of een nieuw item van het merk.

Don’t Waste Culture opent pop-up in Amsterdam

Het Nederlandse streetwearlabel Don’t Waste Culture opent van 29 juni tot 2 juli een pop-up shop bij de Filmhallen in Amsterdam. De opening op donderdag 29 juni om 13.30 uur is een member-event, waar slechts 88 plaatsen beschikbaar zijn. Onder de bezoekers wordt een exclusieve customised fatbike verloot. De campagnefilm voor zomer 2023 gaat in een van de bioscopen van de Filmhallen in première en de bezoekers krijgen óók een preview van de wintercollectie 2023. Tijdens het feest kunnen bezoekers kennismaken met het hele team, inclusief ontwerper en creatief directeur Bas Dijkhuis. Daarna is de pop up shop dagelijks geopend van 10.00 tot 18.00 uur in het Fotolokaal aan de Hannie Dankbaarpassage. De kleding van Don’t Waste Culture is te koop in winkels in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Italië. De collectie kenmerkt zich door een eigen stijl met de nadruk op kwaliteit en creativiteit.

Ministerie I&W maakt kennis met Stichting UPV Textiel

Met nog minder dan een week te gaan voor de nieuwe UPV Textiel van kracht wordt, heeft Marieke Spijkerboer, als directeur duurzaamheid bij het ministerie van I&W verantwoordelijk voor de nieuwe wetgeving, kennisgemaakt met een aantal bestuurders van Stichting UPV Textiel. Ze troffen elkaar in de Livera-vestiging in Westfield Mall of the Netherlands. Die plek is bewust gekozen: de bodyfashionretailer zamelt sinds medio juni afgedankte kleding in met het Drop & Loop-systeem van Wolkat. Ook in de Garcia-winkel in de mall werden de ervaringen met het systeem besproken. Stichting UPV ziet dit als één van de mogelijkheden voor winkels om afgedankte kleding in te zamelen en te recyclen; de opdracht aan de sector die aan de UPW-wet gekoppeld is. De stichting wil dit collectief organiseren voor de sector.

Op de foto, v.l.n.r.: Terry Hommelberg (Livera), Peter Kopper (Modint), Udo Delfgou (Stichting UPV Textiel/Inretail), Wim Willemsen (Beddinghouse) en Marieke Spijkerboer (ministerie van I&W) bekijken het Drop & Loop-inzamelsysteem. Beeld: Inretail