TOP

Hoe werkt dat, muziek in de winkel?*

Uit een onderzoek van Sena blijkt dat een groot deel van de Nederlanders de duur van hun winkelbezoek laat afhangen van de muziek die er gedraaid wordt. Maar hoe werkt dat eigenlijk, muziek in de winkel?

Maar liefst twee derde van de Nederlanders laat de duur van hun winkelbezoek afhangen van de muziek die er gedraaid wordt in de zaak. Dat blijkt uit onderzoek van Sena. Vooral klanten onder de 35 jaar laten zich hierdoor beïnvloeden. Deze bezoekers horen het liefst top 40- en popmuziek voorbij komen. Bij herenwinkels in het hogere segment horen klanten liever loungemuziek, bij textielsupers wordt de voorkeur gegeven aan Nederlandstalige nummers en 55-plussers houden van klassieke muziek over de boxen. Daarnaast moet natuurlijk ook rekening worden gehouden met het volume in de zaak.

Basisvoorwaarde
Muziek zou dus gezien kunnen worden als een basisvoorwaarde in kledingwinkels. Sena communicatie manager Melanie van der Kuinder legt aan Textilia uit: “Muziek is voor veel mensen heel belangrijk. Het speelt een grote rol in het dagelijks leven en het is goed voor de sfeer in een winkel. Klanten voelen zich er prettiger door. Daarnaast is muziek ook belangrijk voor het welzijn van je medewerkers. Zij worden productiever en creatiever van muziek en uit onderzoek blijkt ook dat muziek het aantal ziekmeldingen kan terugdringen.”

Doelgroep
Van der Kuinder vertelt hoe belangrijk het is om de muziekkeuze in de winkel aan te passen naar de doelgroep. Vaag je dus af: wie zijn je klanten? Hoe oud zijn ze? Wat voor muziek vind je passend bij je eigen collectie? Welke sfeer wil je neerzetten in je zaak? De antwoorden hierop moeten bepalend zijn voor de muziekkeuze in je winkel. “Je kunt natuurlijk de radio aanzetten op een willekeurige zender of muziek draaien die je zelf goed vindt maar het is beter om een bewuste keuze te maken voor muziek die past bij je merk, je winkel en wat je wilt uitstralen naar klanten. Als je daar nog geen idee van hebt, praat er dan over met je medewerkers of met je klanten. Zij zullen het waarderen dat je het hen naar de zin wilt maken.”

Afdragen
Omdat muziek overal is, zou je haast vergeten dat het vaak niet gratis is. Artiesten, producenten, componisten en tekstschrijvers hebben er allemaal moeite ingestoken en hebben recht op een vergoeding als hun product door anderen in het openbaar gebruikt wordt. Daarom is er een muzieklicentie nodig in een winkel: “Met een muzieklicentie regel je als het ware in één keer de toestemming van alle mensen die aan de muziek hebben meegewerkt. Sena en Buma/Stemra verstrekken de muzieklicenties via www.mijnlicentie.nl maar als je aangesloten bent bij een brancheorganisatie dan loont het zeker om na te gaan of je gebruik kunt maken van een collectieve regeling. Jouw brancheorganisatie kan met Sena en Buma/Stemra een collectieve overeenkomst hebben gesloten, waardoor jij als ondernemer korting krijgt op je muzieklicentie.” Kosten van zo een licentie zijn afhankelijk van het aantal voltijdse medewerkers die in de winkel werken en het oppervlakte van de winkel.

Systemen
In je winkel kun je gewoon de radio aanzetten of een cd afspelen. Daarnaast zijn er verschillende aanbieders van achtergrondmuziek waar je muziekabonnement kunt afsluiten. Zij installeren een muzieksysteem in de winkel en bieden je op de doelgroep afgestemde afspeellijsten aan. Maar let wel: je hebt hoe dan ook een muzieklicentie nodig.