TOP

Hoe start je een modebedrijf met crowdfunding?

Het één na het andere idee wordt gerealiseerd met crowdfunding, en wordt nog een succes ook. Hoe begin je een modebedrijf met crowdfunding?

Boekwinkel Polare hoopt op een doorstart door crowdfunding, een Barbie met ‘normale’ maten dankt haar productie aan crowdfunding, en Obama financierde zelfs zijn verkiezingscampagne met crowdfunding. Crowdfunding is hot! Maar wat is dit magische middel precies? En hoe zet jij er je modebedrijf mee op? Textilia zet het voor je op een rijtje.

Wat is crowdfunding?

Crowdfunding is een ‘alternatieve’ wijze om een project te financieren. In de meeste gevallen gaan ondernemers met een goed idee naar de bank om daar een startkapitaal te krijgen. Bij crowdfunding wordt de bank overgeslagen en staat de ondernemer in direct contact met investeerders. Om onder de aandacht van potentiele investeerders te komen moet een ondernemer zijn plan eerst aanbieden op een platform. Hier wordt het project toegelicht en wordt vermeld hoeveel geld de ondernemer nodig denkt te hebben.

Kamervragen en branchevereniging

In 2013 werd door Nederlandse bedrijven 30 miljoen euro opgehaald via crowdfunding. Adviesbureau Douw&Koren verwacht dit jaar zelfs bijna een verdrievoudiging van totaal 85 miljoen. Niet gek dus dat crowdfundingwebsites als paddenstoelen uit de grond schieten. Eind februari 2014 werden er daarom Kamervragen gesteld over crowdfunding. Welke regelgeving er op crowdfunding van toepassing is en welke oplossingen er voor mogelijke problemen zijn, staan in de Kamervragen centraal. De vragen werden gesteld door twee VVD’ers aan de Ministers van Economische Zaken en van Financiën. Er is door de ministers nog geen antwoord op de Kamervragen gegeven. In maart dit jaar werd er zelfs een heuse branchevereniging voor crowdfunding Nederland opgericht. Nederland Crowdfunding vertegenwoordigt zo’n 95 procent van de markt.

Platforms

Onderstaande platforms zijn bij uitstek geschikt voor de modeondernemer.

  • Share2Start: voor duurzame producten en projecten
  • SellanApp: speciaal voor de realisatie van een mobiele applicatie
  • OneplanetCrowd: richt zich eveneens op duurzame ondernemers
  • WeKomenerWel: voor bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen
  • PrimalEdition: een platform voor ontwerpers
  • CrowdyHouse: stimuleert design door crowdfunding

N.B. Het eerder genoemde paltform KickStarter, dat vorige maand naar Nederland kwam, schijnt niet veilig om te gaan met je gegevens.

Hoe start je een campagne?

Hoe krijg je mensen zover om te investeren in jouw idee? Met een goede crowdfundingscampagne ben je al halverwege! Een handige tool voor het opzetten van zo’n campagne is de Crowdfunding Canvas van Douw&Koren. Daarin staan, in de vorm van acht bouwstenen, alle vereisten van een goede campagne. Kom je er zelf niet uit? Volg dan de Crowdfunding Workshop of plan een Canvas-sessie in. Heb je alles goed voorbereid en wil je overgaan tot campagne voeren? Dan kun je gebruik maken van het Plan de Campagne van Douw&Koren.

Modevoorbeelden

Mooie voorbeelden van crowdfunding uit de modewereld zijn Mud Jeans en Kiss and Tell. Het jeansmerk startte eind 2013 – na het succes van Lease a Jeans – een crowdfundingscampagne op OnePlanetCrowd. Dit keer voor het concept Lease a Fleece. In korte tijd haalde Mud Jeans bij 230 investeerders totaal meer dan 50.000 euro op. Ook modemerk Kiss and Tell zette de moderne financieringsvorm in voor haar kledingbedrijf. Op platform WeKomenerWel haalde eigenaar Bahareh Panjeh Shahi een bedrag van 40.000 euro op bij totaal 92 investeerders.

Lees volgende week op Textilia.nl een inspirerend interview met een modeondernemer die groot werd dankzij crowdfunding!