TOP

Even resetten: wie ben ik, wat wil ik en wie is mijn ideale klant?

Wil je innovatief ondernemen, klaar zijn voor de toekomst, dan moet je soms eerst een stapje terugnemen. De Amsterdamse inspiratiesessie Walk The Talk biedt een frisse blik op zaken die ertoe doen; wat ben je aan het doen en hoe kun je in deze tijd klanten aan je te binden? Een reportage.

Een hele dag uit je comfortzone stappen? Doodeng. Toch hebben negen (toekomstige) ondernemers zich aangemeld voor Walk The Talk op 6 maart 2014, een inspirerende dag die begint met een wandeling langs innovatieve conceptstores in de Amsterdamse Haarlemmerstraat en eindigt met een tweetal workshops van initiatiefnemers Annouk Post en Dianne Potters, adviseurs op het gebied van duurzame en innovatieve concepten (zie onderaan). Ook ik, Jolanda Valk, eindredacteur van Textilia, doe mee. Ik droom pas dertig jaar over een eigen toko, dus kan wel een duwtje in de rug gebruiken.

Telefoons uit

1 Sukha

We worden welkom geheten in miniwarenhuis Sukha, waar je direct snapt dat vandaag in het teken staat van duurzaam ondernemen. Omringd door breisels, kussens, plaids, lichthouten meubels en mode van onder andere Antik Batik, Bellerose, Humanoid, Dagmar, Koi jeans en Studio Jux, worden we aan een enorme tafel van sloophout getrakteerd op eerlijke koffie, kruidenthee en koekjes van Island Bakery. Een goed gekozen locatie om de deelnemers op hun gemak te stellen. Sukha betekent levensvreugde in het Sanskriet en de winkel straalt een weldadig soort rust uit. Ja, we gaan even terug naar af. Telefoons uit, vandaag zijn we niet bereikbaar.

Gemêleerd gezelschap
Wie ‘we’ allemaal zijn, moet in het midden blijven, omdat het vooral ’s middags tijdens de workshops belangrijk is dat iedereen zich vrij voelt om gedachten te spuien. Laat ik dit zeggen: het is een zeer gemêleerd gezelschap – van een succesvolle ondernemer in duurzame mode die op zoek is naar inspirerende initiatieven tot een juridisch secretaresse die van zichzelf vindt dat ze iets moet durven, waaronder meedoen aan deze dag!

Blijf vernieuwen
Maar we zijn nog in Sukha, waar medeoprichter Sam IJsbrandy vertelt hoe een creatief team verantwoordelijk is voor het totale concept. De veelzeggende teksten die je op de etalageruit en tal van producten in de winkel terugvindt, lijken misschien spontaan bedacht en opgeschreven, maar zijn weldoordachte co-creaties van de huisdichter en art-director. Dat past in de filosofie van alles wat hier wordt verkocht: duurzame merken en producten die met aandacht worden gemaakt. Onlangs werd bovendien de eigen productlijn Atelier Sukha gelanceerd, waarvoor één op één wordt gewerkt met producenten in India en Nepal. Ook is er binnenkort Sukha Food op de Houtmankade in Amsterdam, met een creatieve werkplek voor workshops en foodevents.

2 Sukha 

Wat IJsbrandy als les zou willen meegeven? “Blijf dicht bij jezelf, je kernwaarden. Keer altijd terug naar de basis.” Dat heb ik goed begrepen: nooit te hard van stapel lopen, eerst een stapje terug doen en resetten. Nog een prangende vraag: de mensen achter Sukha hebben duidelijk een passie voor mooie producten en liefde voor mensen. Hoe zorg je dan toch voor commercieel succes? “Door altijd scherp te blijven, altijd te vernieuwen. Niet stilstaan, maar verdergaan met nieuwe ideeën. Zorg dat de motor blijft draaien: vers, helder en fris. En wat duurzaamheid betreft: balans is belangrijk.” Het is een totaalconcept dat deze winkel klanten oplevert die liever sparen voor één mooi item dan dat ze bij een goedkope keten een zak vol T-shirts halen.  

Gebruik je zintuigen
Dat willen we allemaal: succes hebben door eerlijk te ondernemen, datgene doen waar je in gelooft, met respect voor mens en milieu en er misschien ook nog iets aan verdienen. “Je hebt stevige schoenen nodig om de toekomst aan te gaan”, benadrukken Post en Potters. “Hopelijk kunnen wij je de juist kant op wijzen.” Daarom gaan we nog een paar winkelconcepten bekijken. De opdracht luidt: “Gebruik je zintuigen, luister, kijk wat je opvalt, let op details.”

Van twee walletjes
Met het Walk The Talk-inspiratieboek in de hand nemen we eerst een kijkje bij Stach Food, een duurzame eetwinkel met gezonde kant-en-klaar gerechten en luxe producten, allemaal in even appetijtelijke verpakkingen. Onmiddellijk vallen hier de handgeschreven teksten op, net als bij Sukha. Het is een vrij eenvoudige manier om authenticiteit uit te stralen.

Dan lopen we aan de overkant bij Marqt naar binnen. Dit is een supermarkt – met tien winkels inmiddels een keten – waar producten worden verkocht met respect voor natuur, dieren en mensen, ‘écht eten’ noemen ze het. Misschien komt het door wat ik zojuist bij Sukha en Stach heb gezien, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze zaak een beetje uit zijn voegen aan het groeien is. Kennelijk is er geen tijd meer voor handgeschreven teksten: op zwarte ondergronden is tekst in wit gedrukt, alsof het gaat om schoolborden. Maar dat zijn het dus niet. Niet écht. Wel staan er in de schappen veel gepersonifieerde artikelen, met een verhaaltje van de makers op het etiket. Dat geloven we dan maar. Een goed idee om mee te nemen: bij sommige schappen staat een link naar Facebook waarop een klant zijn of haar favoriete product aanprijst. Met pasfoto!

Vergeet de haast

3 Six  Sons

De volgende stop is de gloednieuwe mannenmodewinkel Six & Sons van Alexander Six. De inrichting van deze zaak – souterrain, begane grond en eerste verdieping – doet Berlijns aan: miniwarenhuisje met eetcafé, afgebladderde verf, oude houten vloer, opgeknapte meubels. Dat laatste is niet zo gek, want een jaar geleden begon Six een webshop met oude meubels. Nu heeft hij een complete setting waarin ze passen: “Het is mijn leefwereld, met kleding, lekker eten, goeie koffie en een plek voor oude meubels.”

5 Six  Sons

Alles is te koop. Zelfs de toonbank, die al eens is vervangen omdat iemand hem graag wilde hebben. De les van Six: “Ondernemen is keihard werken, maar vergeet de haast. Anders mis je belangrijke aspecten. Je moet heel goed nadenken over je concept(en), het moet ook bij je passen en goed voelen.”

Met andere ogen
Na een indrukwekkende demonstratie van René Treumann in de ambachtelijke drukkerij Typique en wederom de tip om vooral te doen waar je achterstaat en wat je graag doet, is het tijd voor de lunch. Daarvoor strijken we neer bij Salad & Juice bar Sane.

6 Sane 

Mede-eigenaar Eddy Morreau heeft ervoor gekozen om ‘de RTL4 van de saladebars’te zijn. Laagdrempelig bedoelt hij, om mensen kennis te laten maken met gezond eten. Op de niche hoeft hij zich niet te richten. “Die is al bezig gezond te leven.” We pikken zijn originele idee om een grote schaal salade samen te stellen: laat iedereen een ingrediënt opschrijven zonder te weten wat anderen al hebben opgegeven. Ook proeven we samples van smoothies en moeten we raden wat er in zit. Je hebt meteen gesprekstof aan tafel.

7 Sane

Omdat Sane pas twee jaar draait, is de beste tip van Morreau voor startende ondernemers: “Vertel mensen wat je concept is en vraag vervolgens of ze het aan jou willen uitleggen. Dan weet je snel of het duidelijk genoeg is.” Voor mij is duidelijk dat ik al dit soort zaken voortaan met andere ogen bekijk. Dat hoeven inderdaad niet altijd modewinkels te zijn, denk/kijk out of the box! Je doet tal van ideeën op en de meeste eigenaren delen hun ervaringen graag met je.

Minder sterke kanten

9 Workshop 

Na al dit trendwatchen, is het tijd voor de workshops. In Impact Hub op het Westergasterrein, een flexibele werkplek voor ondernemers met maatschappelijke en duurzame doelstellingen, maken we moodboards om helder te krijgen wie we zijn en waar we voor staan. Ik ben diep onder de indruk van wat de andere deelnemers presenteren. Mijn beeldverhaal is niet zo mooi ‘rond’, blijkbaar heb ik nog niet echt een visie. Dat geeft niet, vindt Annouk Post. “Het gaat om eerlijk zijn, zelfreflectie en bewustzijn van je eigen kracht en talent, maar ook minder sterke kanten.” Gek genoeg gaat het maken van een betekenisvol (merk)statement me beter af. Waarschijnlijk omdat ik daarbij iets minder van mezelf hoef te laten ‘zien’. Zo ben ik mijn eigen remmende factor geworden: omdat ik weet dat ik erover ga schrijven, geef ik mezelf niet compleet bloot.

Van meer naar beter
In de tweede workshop is de vraag hoe je de betekenisvolle visie die je hebt omschreven, gaat vermarkten. Van meer consumeren naar beter consumeren. Wat is een betekenisvol merk of product? Hoe ga je je ermee onderscheiden? Dianne Potters bespreekt een aantal voorbeelden, waaronder de Patagonia-campagne ‘Don’t buy this jacket’ en ‘Lease A Jeans’ van Mud Jeans. Ideeën die inspelen op de circulaire economie.

Stel je hebt zo’n revolutionair idee, hoe vind je daarvoor de ideale klant en zorg je ervoor dat hij of zij ook klant blijft? In deze fase gaat het er vooral om dat je klanten ambassadeurs worden. Dat zij zo onder de indruk zijn van je verhaal, de service, de verpakking, het extraatje dat ze het met de wereld willen delen. Simpel? Dat ligt eraan of je het meent en mensen je geloven. Of ze waarde/betekenis hechten aan je statement dat je de wereld een beetje mooier wilt maken. Wil ik dat? Natuurlijk wil ik dat. Maar eerst nog even twee stapjes terug voor zelfreflectie.

Waar voor je geld?
Samengevat vind ik dat de inspiratiesessie Walk the Talk absoluut waar voor je geld biedt. Met name tijdens de workshops krijg je tal van tools en tips aangereikt die je inzicht verschaffen in wie je bent, wat je aan het doen bent en wat je wilt. De nadruk ligt niet constant op hardcore duurzaamheid, meer op het feit dat het een aspect is dat je mee kunt nemen bij alles wat je doet. Uiteraard worden veel meer aansprekende voorbeelden gegeven dan in dit artikel zijn genoemd. Omdat Annouk Post en Dianne Potters nog meer Walk The Talk-sessies organiseren, kan ik niet alles prijs geven.

Ik zou iedereen – die plannen heeft of ergens over twijfelt – deze dag aanraden. Alleen al de diversiteit van de deelnemers staat garant voor kruisbestuiving op allerlei gebieden. Je leert van elkaar en over jezelf, doet ideeën op en krijgt er energie van. Een van de deelnemers vatte het mooi samen: “Je krijgt een schat aan ondernemersgeheimen en hartskracht mee naar huis.” Een ander zei: “Dat ga ik vaker doen.” Hij had het niet verwacht, maar zo goed was het hem bevallen om eens een dag de telefoon uit te zetten en niet bereikbaar te zijn.

Over de initiatiefnemers
Annouk Post, eigenaar van creatief bureau YOI (Your Own Identity), organiseert projecten en trainingen op het gebied van duurzaam design, mode en talentmanagement. Dianne Potters adviseert met haar bedrijf 21 Sustainable organisaties bij de strategieontwikkeling, vermarkting en communicatie van duurzaam ondernemen.

Samen hebben zij deze Walk The Talk-sessies opgezet, omdat ze ondernemers en professionals willen inspireren om een actieve rol te spelen in deze snel veranderende maatschappij. Post: “Je hebt stevige schoenen nodig om op jouw unieke pad de vele uitdagingen aan te gaan en kansen te benutten.” Potters vult aan: “Het is belangrijk om je te onderscheiden en met jouw betekenisvolle concept echte waarde toe te voegen. Voor je klanten, hun leefomgeving en de wereld.”

Ook behoefte aan een resetsessie?
Meld je nu aan voor de volgende inspiratiedag Walk The Talk. Wanneer:15 mei 2014. Tijd: van 9.00 tot 17.00 uur. Waar: Amsterdam. Kosten: de speciale introductieprijs is €129,- p.p. excl. btw, inclusief drankjes, lunch en een inspiratieboek. Info: Yoi.nu/walkthetalk. Aanmelden: via d.potters@21sustainable.nl