TOP

Hoe gaat het met Rozes of Avalon? [interview]*

Het vrouwenkledingmerk Rozes of Avalon heeft dit jaar weinig gemerkt van slechte cijfers in de vrouwenmode en is hard bezig zich te positioneren op de markt. Textilia sprak met eigenaresse Marjon Buitendijk.

Hoe is het afgelopen inkoopseizoen gegaan?
“Afgelopen inkoopseizoen hebben wij de voorjaarscollectie verkocht en dat sloeg goed aan. We zijn nu onze meilevering aan het verkopen en dat loopt ook volgens plan. Er zijn wat concurrenten om ons heen weggevallen en daar hebben we nu profijt van.”

Het CBS kwam onlangs naar buiten met cijfers dat het slecht gaat in de vrouwenmode, hebben jullie daar dan geen last van?
“Nee, we hebben er vorig jaar wel even last van gehad maar we hebben ons hoofd goed boven water kunnen houden waar dat bij anderen helaas niet is gelukt. Dat werpt nu voor ons vruchten af. Ik denk dat het met het prijsniveau te maken heeft. Wij proberen vernieuwing te brengen met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Klanten moeten met een leuk setje de deur uit kunnen gaan zonder dat ze honderden euro’s kwijt zijn. Voor de winkelier betekent dat een hogere omloopsnelheid en een nog betere marge. Op de kleding zit een marge van drie.”

Op welke manier wordt gewerkt qua inkoop en levering?
“Ons hoofdkantoor is gevestigd in Den Bosch en daar hebben we twee showrooms waar inkopers kunnen langskomen. Daarnaast hebben we ook drie vertegenwoordigers die door Nederland heen de klanten bezoeken. Rozes of Avalon produceert zes collecties per jaar en drie per seizoen. Dus in het voorjaar leveren wij uit in januari, maart en mei. Januari en maart zijn grote collecties en mei is een kleinere collectie waarmee je een nieuw plaatje in je winkel kan neerhangen op het moment dat de zomer nog moet beginnen. In de winter doen we hetzelfde en leveren we in juli, september en november uit. November is de kleinere collectie maar daar zitten dan weer items tussen die een knipoog geven naar het voorjaar. De collectie is een beetje feestelijk maar ook weer niet te erg zodat deze levering niet afgeprijsd hoeft te worden na de feestdagen.”

Waarom zes collecties per jaar?
“M & B Fashion bestaat al tien jaar waarbij er in het begin nog geen Rozes of Avalon was. Het bedrijf deed voornamelijk de productie van andere merken en daarmee zagen we dat de productie viel in twee piekmomenten. Rozes of Avalon is daar in gestapt om verspreid door het jaar heen te leveren en wat korter op de markt te zitten. Vanaf 2009 is Rozes of Avalon heel hard gegroeid waardoor de productie van andere merken volledig is gestopt.”

Rozes of Avalon1

Voor welk type vrouw is Rozes of Avalon?
“Vrouwen van dertig tot vijfenzestig. Het is netjes maar met een knipoog naar het sportieve. We zijn ook niet gericht op de hele kleine maatjes maar we verkopen van maat 36 tot 48. Het merk was heel netjes maar we worden wat pittiger omdat we ook erg letten op wat de klant wil.”

Zijn er nog actuele ontwikkelingen binnen Rozes of Avalon?
“Ik wil vasthouden aan de kwaliteit en een nog duidelijker beeld neerzetten van wat Rozes of Avalon is. Ik wil een iets bredere doelgroep gaan benaderen. We zijn nu erg gericht op de vrouw die netjes is en dat willen we iets meer casual maken. We staan binnenkort ook voor het eerst op de modefabriek. Ik wil ons meer profileren en internationaler gaan. We hebben nu 225 klanten in Nederland en we verkopen verder ook nog in Canada, Engeland, Ierland en België en Duitsland zit eraan te komen. De volgende stap is dan ook de Panorama beurs in Berlijn. Naast meer naamsbekendheid zit er ook een jongere collectie van Rozes of Avalon aan te komen. Het merk wordt gekocht door vrouwen die moeder zijn en daar hangt een doelgroep aan waar we op in kunnen spelen. Het staat nog in de kinderschoenen maar er zijn wel degelijk ontwikkelingen om een jonger zusje neer te zetten.”

Hoe ziet een jonger zusje er dan uit?
“Wat rauwer, stoerder en sportiever. Rozes is altijd heel lief, we doen het goed met lieve prints, lieve bloemen en zachte kleuren. Op het moment dat de prints agressiever worden en er zit meer zwart in, dan past het al niet meer bij de Rozes-vrouw maar het is wel hele goede handel. We blijven bezig en we blijven ontwikkelen. Je mag niet stil blijven staan.”