TOP

Hoe gaat het met Nan [interview] *

Vrouwenpakkenmerk Nan heeft halverwege 2015 de eigen winkels gesloten en heeft de focus verlegt naar wholesale. Directeur Nanda Schilperoort: “Wij zitten in een nichemarkt en dat moet je in je winkel kunnen en willen verkopen.”

Nan heeft een nieuw hoofdkantoor in Delftse Poort, een iconisch gebouw in de binnenstad van Rotterdam naast het Centraal Station. Waarom was dit nodig?

 

“Wij hebben met Nan eigen winkels gehad, maar leggen nu de focus op online en wholesale. Als merk heb je een ruimte nodig voor voorraad, waar je leveranciers kunt ontvangen en waar winkeliers de collectie kunnen zien. We hadden een multifunctionele ruimte nodig. Veel merken gaan daarvoor naar Amsterdam, maar wij zijn een Rotterdams bedrijf en gelukkig hebben we hier een mooie ruimte kunnen vinden.”

 

Hoe ziet het nieuwe hoofdkantoor eruit?

 

“Vlak naast Rotterdam Centraal zit Delftse Poort. Dit iconische gebouw is net gerenoveerd en huisvest verschillende bedrijven, naast een foodcourt, wijnbar en gym. Wij hebben hier een ruimte op de begane grond. Het is een toplocatie. Wij richten ons op de werkende vrouw en die loopt hier volop rond. Het mooie aan de plek is dat deze midden in het zakelijk centrum van Rotterdam ligt aan het Weena en we zijn hier onwijs goed bereikbaar is vanuit zowel de rest van Nederland als België.”

 

Nan heeft laatst de eigen winkels gesloten en de focus gelegd op wholesale, hoe gaat het daarmee?

 

“We hebben pas een halfjaar geleden die overstap gemaakt en we hebben nu al een aantal mooie verkooppunten. Wij maken pakken voor vrouwen en dat is een nichemarkt. Nan is dus niet voor elke winkel interessant en daarom kiezen we zelf ook voor een langzame, maar gezonde groei.”

 

In hoeveel winkels is Nan momenteel te vinden?

 

“We hebben nu acht verkooppunten en dat zijn allemaal shop-in-shops. Er mogen nog wel een aantal winkels bij, maar ik zou nooit bij bijvoorbeeld vijftig winkels willen liggen, dat redden wij niet met ons concept. Ik heb veel vraag van klanten uit het noorden van Nederland die de pakken in de winkel willen passen, daar mag dus nog een verkooppunt komen, maar dat moeten we wel goed uitzoeken.”

 

Waarom is Nan gestopt met eigen winkels?

 

“We hadden twee winkels van onszelf, één in Rotterdam en één in Amsterdam. De huurcontracten liepen af en we hebben heel bewust de keuze gemaakt om de focus op online te leggen, dat is de toekomst en de groeimarkt. Een eigen winkel runnen is daarnaast ook heel intensief als je het goed wilt doen.”

 

“Maar je kan niet alleen maar online aanwezig zijn. Je moet het product voelen, zien en passen. Daarom hebben we besloten om online te ondersteunen met een paar goede verkooppunten. Je ziet ook dat veel consumenten online kijken en in de winkel kopen. Ons maakt dat niet uit, want die vrouw is ook een klant van Nan, of ze nou in de webshop koopt of in een winkel. Kleding is emotie, en alleen in de winkel heb je heel persoonlijk contact met de klant tijdens het aankoopproces, dat is moeilijk in te vullen online. Voor ons is dit een goed businessmodel dat bijdraagt aan het succes van het merk.”

 

Ondervindt Nan veel concurrentie van andere merken in Nederland?

 

“Wat je ziet is dat het bij andere merken altijd maar afwachten is of zij zakelijke pakken voor vrouwen in de collectie hebben, dat ligt eraan of het een trend is. Daarom wilde ik een pakkenlabel voor vrouwen. De populariteit van pakken gaat ook wel met golfbewegingen, maar er zijn altijd zakelijke vrouwen die ze willen hebben. We hebben dus concurrentie van heel veel merken, maar die zullen ze nooit concreet elk seizoen aanbieden. Daarnaast maken wij al bijna vijftien jaar heel mooie pakken voor vrouwen en dat is pas écht onderscheidend.”

 

Zijn er verder nog veranderingen bij NAN?

“We krijgen een nieuwe website met online bestelmodules zodat we het orderen voor retailers makkelijker kunnen maken. De veranderingen liggen vooral op online, maar de combinatie met retail is heel krachtig en daar blijven we dus ook in ontwikkelen. De samenwerking met retailers is voor ons ontzettend belangrijk, dus langzaam mogen daar nog wat meer bij komen. Binnenkort is ons merk ook te vinden bij Blok Mode aan het Gelderlandplein in Amsterdam.”