TOP

Winnaar Dutch Retail Experience Award 2015: Shoppingsmall.nl [interview] *

De uitreiking van de Dutch Retail Experience Awards 2015 op Modefabriek heeft wederom een lijst inspirerende moderetailers opgeleverd. Textilia interviewt de jury- en publiekswinnaars allemaal. Vandaag: Shoppingsmall.nl, publiekswinnaar en derde plek op de juryranglijst in de categorie Online Experience Award.

Online platforms waarop fysieke en online winkels zich gezamenlijk profileren, bestaan al lang. Dat geldt ook voor winkelgebieden die een eigen website hebben. Maar complete buurten samenbrengen op een virtueel verkoopplein waar klanten online kunnen shoppen bij al die winkeltjes, is volgens de oprichters van Shoppingsmall.nl, Fokke Postma en Guus Avenarius, iets nieuws. “Shoppingsmall.nl is het warenhuis van de buurt”, vat Avenarius het concept samen. “Alles op één plek en dat zonder dat de winkels een eigen webshop hoeven op te tuigen en onderhouden.”

 

shoppingsmallnlhomepage

 

 ——————————————————————————————————————-

 

Uit het juryrapport van de Dutch Retail Experience Awards

 

Het bijzondere aan Shoppingsmall.nl is dat de kleine ondernemer wordt gesteund: leuke, eigenzinnige winkels op één platform. Met de vormgeving van de website vallen ze op. Shoppingsmall.nl is vernieuwend, ze halen de mooiste winkelstraatjes van Nederland in huis. Ze zorgen ervoor dat de interessante kleinere winkels kunnen blijven voortbestaan, zeer belangrijk voor het straatbeeld en om de diversiteit in aanbod te behouden.

 

De Dutch Retail Experience Awards is een jaarlijks terugkerende landelijke verkiezing die in 2012 in het leven is geroepen door distributeur Goodbrandz om vooruitstrevende retailers en winkelconcepten onder de aandacht te brengen. In zes categorieën worden prijzen uitgereikt. De winnaars worden bepaald door een onafhankelijke vakjury, die deze vierde editie bestond uit Harry Bijl (innovatie- en inspiratiespecialist bij brancheorganisatie Inretail), Gea Eleveld (eigenaar adviesbureau Fashion-Up! en het online platform Fashion055), Ingrid Ploegmakers (manager bij WPM, ontwikkelaar van duurzame winkelgebieden), Kim Pereira (hoofdredacteur Textilia) en Talita Kalloe, freelance journalist en copywriter en founder van het platform ZegMaarJij.com).

 

————————————————————————————————————————

 

Verzamelsite van buurten

 

Wie surft naar Shoppingsmall.nl belandt op de verzamelsite van de buurten en hun winkelaanbod. Keurig ingedeeld naar productgroep – zoals food, mode en wonen – en onderverdeeld in de buurten. Sitebezoekers kunnen dus meerdere kanten op. Klik je bijvoorbeeld op de Pijp, dan word je doorgelinkt naar de winkels van die buurt met de gezichten van de ondernemers.

 

Cost per sale

 

Het concept kwam als geroepen. Voor de initiatiefnemers zelf – het ondernemersduo had zin in een nieuwe uitdaging – maar vooral voor de kleine speciaalzaken in de Haarlemmerbuurt en de Pijp in Amsterdam. Shoppingsmall.nl treedt op als bemiddelaar tussen klant en winkelier. Zodra de klant een een bestelling heeft geplaatst, gaat voor Postma en Avenarius de kassa rinkelen. Avenarius: “We hebben ervoor gekozen om een cost per sale te rekenen in plaats van een abonnementsprijs of instappremie. We willen dat alle winkeliers uit de buurt zich kunnen aansluiten. Door zo snel mogelijk te groeien, heeft de klant ook een steeds ruime keuze uit artikelen. Want dat is waar het volgens ons om draait, die totaalbeleving met een groot aanbod van producten waar shoppers vaak voor naar een bepaalde buurt komen.”

 

Snelle groei

 

Oprichters Postma en Avenarius – van huis uit respectievelijk internetspecialist en jurist – besloten twee jaar geleden met het idee van Shoppingsmall.nl aan de slag te gaan. Samen met de in Amsterdam bekende winkelstraatmanager Nel de Jager, zetten ze eerst de Haarlemmerbuurt en daarna zelfstandig de Pijp online. Inmiddels staan er bijna zestig winkels online en wordt er gewerkt aan een derde buurt (die nog geheim is). Het tweetal moet nu stappen maken om de groei het hoofd te kunnen bieden. “Bij de start mikten we op 50 winkels voor eind van 2015, maar nu groeien we uit ons jasje”, zegt Avenarius.

 

shoppingsmallnlgeveltjes

 

Andere verdienmodellen

 

Die snelle groei sluit wel aan op de plannen van het duo. “Ons eerste doel is volume creëren, zorgen dat een hele buurt online is zodat het dus interessant is voor mensen om te gaan winkelen via ons platform”, vertelt Avenarius. “Zodra er meer buurten online komen, gaan we wellicht kijken naar andere verdienmodellen, die ook in het voordeel zijn van winkeliers. Denk aan collectieve aanbiedingen voor de aangesloten winkels. Tot nog toe hebben we veel in eigen beheer gedaan en geen marketingcampagne hoeven voeren, maar straks hebben we daar geen tijd meer voor en zullen we toch specialisten moeten inhuren.”

 

 

Op naar twee awards

 

En als het dan toch over ambities gaat: volgend jaar tijdens de uitreiking van de Online Experience Award pakt Shoppingsmall.nl beide hoofdprijzen in deze categorie, voorspelt Avenarius. “Nu hebben we de publieksprijs en United Wardrobe de eerste prijs van de jury. En United Wardrobe kreeg de derde prijs van het publiek en wij die plek bij de jury. Haha, precies gespiegeld.” Hij begrijpt dat wel. “Zij zijn al wat langer bezig. Op het moment van de nominatie hadden wij nog maar één buurt online en was dus de omvang nog wat beperkter dan nu. Dat het publiek ons tot winnaar heeft verkozen, zegt blijkbaar wel dat dat we een goede markt hebben aangeboord. Maar eind dit jaar hebben we drie buurten online met 100 mooie winkels, het lijkt me dat het vaststaat dat we volgend jaar de dubbel pakken!”