TOP

Hoe gaat het met Marie Méro? [interview]*

Vrouwenmodemerk Marie Méro heeft op 13 maart 2015 een nieuwe conceptstore geopend en krijgt vanaf juli een nieuw bedrijfsgebouw. “We zijn afgelopen jaren erg gegroeid”, vertelt Ruben van der Elst, die samen met zijn broer Steven verantwoordelijk is voor het Belgische merk.

Er zijn recentelijk veel veranderingen geweest bij Marie Méro, wat is er precies veranderd?

“Om bij het begin te beginnen, wij zijn een familiebedrijf en onze ouders hebben het bedrijf in 1971 opgericht. Ik en mijn broer zijn daar ongeveer vijftien jaar geleden bij gekomen en in 2006 hebben we de naam veranderd van Rosie’s naar Marie Méro vanwege commerciële redenen. In 2004 zijn we begonnen met shop-in-shops bij Galeria Inno – een soort Belgische Bijenkorf. Nu hebben we in België drie conceptstores, 13 Inno shop-in-shops, een B2C-webshop, een B2B-webshop en wordt Marie Méro verkocht bij 350 multimerkwinkels.”

“Dit alles bracht veel veranderingen mee, ook intern. We zijn afgelopen jaren veel gegroeid en hebben vandaag de dag een showroom en drie magazijnen in Aalter zitten maar allemaal op verschillende locaties. Dat is natuurlijk heel lastig dus hebben we grond gekocht in dezelfde stad en zijn we gaan bouwen. Vanaf 15 juli kunnen we onze klanten ontvangen in het nieuwe bedrijfsgebouw van 4.500 m² aan de Burgstraat 166 in Aalter. Onze klanten uit Zuid-Nederland kunnen hier komen om in te kopen, maar we hebben ook nog onze showroom in Amsterdam.”

Er is dus ook nog een conceptstore bij gekomen?

“Ja, die is 13 maart geopend in Nieuwpoort naast de al bestaande winkels in Gent en Knokke. Het is en winkel van meer dan 200 m² en tot nu toe zijn we aangenaam verrast van het resultaat. Voor ons was het ook nieuw, we hadden al twee conceptstores van ongeveer 100 m² en nu is het het dubbele. De budgetten zijn hoger dus daar houd je je hart wel voor vast maar het resultaat is positief.”

Waarom was een derde conceptstore nodig?

“Wij hebben die keuze gemaakt omdat we een volledig beeld van de collectie willen geven. We hebben meer dan driehonderd items per collectie en daar kan je makkelijk een hele winkel mee vullen. We willen ook voelen wat er leeft bij de consument.”

Hoe gaat het verder met het bedrijf?

“Goed, wij hebben in 2008 – net als andere merken – een moeilijke periode gehad maar sinds zomer 2013 kunnen we zeggen dat het goed gaat op alle vlakken. In de winter zagen we een plus van 20 procent, in de zomer een plus van 10 procent. Het zijn dus positieve cijfers.”

Merk je dan ook verschil tussen Nederland en België?

“Ik merk wel dat Nederland een beetje achter loopt met de crisis. In het begin was het in Nederland minder te merken maar de afgelopen twee á drie jaar lijkt het land er meer onder te leiden dan andere landen. Ik heb het idee dat het in België toch wel beter gaat en in Nederland iets minder. Maar sinds afgelopen seizoen is er in Nederland ook wel verbetering te zien.”

Wat onderscheidt Marie Méro van andere merken?

“Wij kunnen moeilijk een leeftijd op onze naam plakken, wij noemen het echt een stijl. Marie Méro is casual chique en draagbaar. Je kan het voor een speciale gelegenheid aan doen maar je kan het ook naar je werk aan door met een jasje te werken. We onderscheiden ons vooral door de goede pasvorm, dat horen we ook vaak van klanten.”

Waar moet het merk over vijf jaar zijn in de Benelux?

“Wij willen dan de conceptstores in België uitbreiden naar vijf á tien op A-locaties. Met de export willen we ook gaan uitbreiden.”