TOP

Hoe gaat het met Kyra & Ko? [interview]*

In 2003 begon Lidwien van der Klei samen met Kyra Marcopoulos aan de keukentafel het vrouwenmodemerk Kyra & Ko. Het bedrijf is inmiddels gegroeid naar een solide onderneming met eigen kleur en kracht. “De doorverkoop van Kyra&Ko is in veel gevallen opvallend hoog.”

Hoe is het de afgelopen tijd gegaan met Kyra & Ko?

“We groeien in Nederland nog steeds door, zowel als gevolg van nieuwe verkooppunten, maar ook omdat bestaande klanten grotere budgetten bij ons neerleggen. We hebben inmiddels rond de 200 verkooppunten. Omdat we het merk weloverwogen verder willen laten groeien, moeten we helaas af en toe ‘nee’ zeggen om een goede en zorgvuldige spreiding te bereiken. We streven ernaar om nog enkele tientallen nieuwe verkooppunten te realiseren in de komende tijd.”

 

“Ook in het buitenland gaat het erg goed. Bij onze oosterburen maakt Kyra&Ko een mooie ontwikkeling door. We zijn inmiddels in Duitsland – naast onze agent in Düsseldorf – ook vertegenwoordigd in München met het oog op een verdere groei in het zuiden van Duitsland. Naast België, waar we al langer opereren, hebben we vorig jaar ook de Ierse markt betreden.”

 

Het gaat slecht in de vrouwenmode, wat merken jullie daarvan en waarom gaat het dan juist wel goed met Kyra & Ko?


“Ook een aantal van onze klanten heeft natuurlijk last van tegenvallende verkoopcijfers, maar de doorverkoop van Kyra & Ko is in veel gevallen opvallend hoog. Dat heeft wellicht te maken met onze eigen identiteit en ons eigen kleurbeeld. We gaan ons eigen gang, we werken niet heel sterk met prognoses maar blijven bij het Kyra & Ko-gevoel: onze eigen kleur, vorm en sfeer.”

 

Wat is dan die eigen identiteit?


“Kyra & Ko is een merk voor eigenzinnige, volwassen vrouwen met smaak, die kiezen voor elegante en comfortabele kledingstukken en sets die langer meegaan dan een seizoen. We streven naar goede pasvormen voor de 30-plus vrouw en werken met mooie en flatterende stoffen en breisels. Naast goede uni basics zijn er jasjes, langere jassen en rokken in bijzondere, veelal gebreide jacquards. De jurkjes zijn bedrukte tricots en geweven kwaliteiten en we maken ook mooie matchende vestjes. Onze maten gaan van 36 tot en met 44.”

 

Wat onderscheidt jullie van de concurrentie?


“Kyra&Ko is zowel commercieel als eigenzinnig. Het merk  is goed combineerbaar met zowel jongere als meer volwassen merken. Kyra & Ko past in een breed scala van winkels, van boetieks tot modehuizen. We slagen erin om thema’s compleet en op tijd uit te leveren. En steeds belangrijker:  in tegenstelling tot veel andere merken produceren we al vanaf het begin van ons bestaan vrijwel alles  in Europa. Op deze manier waarborgen wij goede productie- en arbeidsomstandigheden.”

 

Hoe gaat de inkoop bij Kyra & Ko?


“Twee keer per jaar komen onze klanten inkopen in onze showroom in Haarlem. Per seizoen verkopen we drie verschillende kleurthema’s met drie opeenvolgende levertijden. We hanteren een marge van 2.7. ”

 

Zijn er in de afgelopen tijd nog veranderingen geweest bij Kyra & Ko?


“Kyra Marcopoulos, mijn compagnon van het eerste uur, heeft in augustus 2014 het bedrijf verlaten. Zij heeft invulling gegeven aan haar ambitie om aan de slag te gaan met nieuwe, kleinschalige, creatieve concepten. Het huidige, professionele en zeer betrokken team Kyra & Ko-vrouwen staat voor een prachtige collectie, goede kwaliteit, stipte leveringen, heldere communicatie en een solide service.”

 

Waar moet Kyra & Ko over vijf jaar zijn?

“Wellicht groter, maar nog steeds sterk, creatief en zichzelf.”