TOP

Bestseller mannenmode: Hendriksen mannenmode in Hoogeveen *

Ook benieuwd wat je collega of concurrent het beste heeft verkocht de afgelopen periode? Deze week vroeg Textilia het aan Hendriksen mannenmode in Hoogeveen, waar ze casual merken met maatwerk combineren.

Bij Hendriksen mannenmode wordt een breed assortiment van merken aangeboden, van formal wear tot casual en jeans. Ook biedt de winkel, die al sinds 1902 bestaat, sinds 2008 maatwerk aan. Dat nemen ze bij Hendriksen heel serieus, zegt eigenaar Jeroen Hendriksen, die als vierde generatie het familiebedrijf runt. “Vroeger hadden we acht kleermakers die voor ons werkten, maar op een gegeven moment werd confectie steeds groter. Nu hebben we de meeste pakkenmerken afgestoten en gaan we terug naar onze roots als maatwerkspecialist.”

Roy Robson

Eén van de weinige pakkenmerken die wel is gebleven, is Roy Robson. “Daar werken we heel prettig mee samen,” legt Hendriksen uit. “Bovendien hebben hun pakken een hele goede pasvorm, zijn de materialen goed, hebben ze mooie details en is alles last but not least mix & match.”

Maatwerk-events
 
Aan maatwerk-events wordt uitgebreid aandacht aan besteed, zegt Hendriksen. “We zijn dan een week lang met twee man in de weer met het bellen van potentiële klanten voor ons maatpakken-event, waarbij klanten zich voor een speciale prijs een pak aan kunnen laten meten. Een persoonlijke benadering vinden we heel belangrijk, mensen moeten echt het gevoel hebben dat je met ze meedenkt.” Dat klanten niet op een telefoontje zitten te wachten, is volgens Hendriksen een misvatting. “De meeste mensen vinden het juist heel leuk als je oprechte interesse toont, of ze nu een pak nodig hebben of niet.”

Meerdere bestsellers

Wat betreft de best verkochte merken lopen vooral Scotch & Soda, Circle of Gentlemen en Artu Napoli goed. Hendriksen: “Dat is het leuke van een multi-brand store: we hebben niet één bestseller, omdat het aanbod – en daarmee ons klantenbestand – zo divers is.” Wel ziet Hendriksen dat bepaalde items het vanwege het weer beter dan doen andere. “De zomer liet een beetje op zich wachten, dus we verkochten in het begin van het seizoen onder andere meer jacks. Nu merken wij dat de ‘high summer’ artikelen goed verkopen.”

Geen webshop

Onlangs vernieuwde Hendriksen de website van de winkel, om volgens eigen zeggen ‘simpel en duidelijk’ te kunnen communiceren. “Onze nieuwe site is vrij basic, maar wel doeltreffend. Het geeft een overzicht van onze merken, ons maatwerk en de contactgegevens. Meer heb je niet nodig.” Voor een webshop heeft hij bewust niet gekozen. “Daar heb ik wel over getwijfeld, maar ik kwam tot de conclusie dat de opbrengst niet opweegt tegen de investeringen. Ik investeer liever in het contact met mijn bestaande klanten, in de winkel en via social media.”