TOP

Hoe gaat het met KiimS?

Tweeëntwintig jaar was Kim Strijd (26) pas, en één ding wist ze zeker: de Hoge Hotelschool was niet wat ze ervan verwacht had. Wél bleek ze gevoel te hebben voor modeontwerpen. Zo zag het merk KiimS vier jaar geleden het levenslicht. “Alles wat ik maak, zou ik zelf ook met trots dragen.”

Eind april kwam haar nieuwste collectie uit, inmiddels worden er al een hoop nabestellingen gedaan, vertelt Strijd. “Het gaat echt hartstikke goed. Ik heb al zoveel leuke reacties gekregen op de nieuwe collectie!”

Mexx

Ze begon tijdens haar opleiding aan De Hoge Hotelschool aan haar stage, en merkte dat horeca “toch niet haar ding” was. Helemaal onbekend in de mode was ze niet. Strijd: “Voordat ik begon met stage lopen, had ik al ervaring met modellenwerk in Milaan. Bovendien hield ik al erg van het modewereldje. Ik had er ook al wat connecties omdat mijn moeder bij Mexx had gewerkt.”

Ze begon wat jurkjes uit te tekenen. “Dat sloeg eigenlijk direct heel goed aan. Meiden uit Noordwijk, het dorp waar ik vandaan kom, liepen daarin tijdens het uitgaan. Hartstikke leuk natuurlijk. Later bleek dat niet alleen vrouwen uit mijn eigen dorp, maar eigenlijk heel veel Nederlandse vrouwen zich er door aangesproken voelden.”

Exclusiviteit

Het soort kleding dat Strijd voor KiimS ontwerpt, omschrijft ze zelf als “heel vrouwelijk, romantisch en sexy”. Leuk detail: de modeontwerpster staat model in al haar eigen campagnes. Nóg een voordeel van haar nog relatief jonge leeftijd: ze weet haar merk goed te promoten op social mediakanalen als Facebook en Instagram.

“De doelgroep van mijn kleding is vrij breed. Denk vanaf een jaar of achttien, tot ongeveer 50. Mijn moeder is 52 jaar en draagt mijn ontwerpen ook. Ik kijk goed naar het figuur van de gemiddelde Nederlandse vrouw en pas daar mijn ontwerpen op aan. Dus ik test mijn ontwerpen op verschillende vrouwen en kijk dan goed naar de pasvorm. En natuurlijk ook naar mijn eigen voorkeuren. Alles wat ik ontwerp, zou ik zelf ook met trots dragen.”

Promotie

“Ik vind het heel fijn, zoals het nu gaat”, vertelt Strijd. “Ik begon vanuit huis, nu werk ik op mijn eigen kantoor. Op dit moment doe ik mijn eigen fotoshoots en eigen Facebookpromotie. Ik heb er zelf controle over. Dat is het voordeel van niet al te groot zijn. Wat mij betreft hoef ik niet enorm te groeien. Ik vind het mooi als er een beetje exclusiviteit omheen zit. Ik hoef geen keten te zijn, die op iedere straathoek te vinden is.”

Waar de kleding van KiimS dan wel te vinden is? “In verschillende boetieks, van vrij grote tot best kleine winkeltjes. Bestellen kan alleen vanaf mijn eigen site, ik doe niet aan andere webshops.” De prijzen liggen in het middensegment. “T-shirts kosten rond de zestig euro, leren schoenen en jurkjes verkoop ik rond de honderd euro”, aldus Strijd.

Inspiratie

Ze haalt haar inspiratie uit merken als Pinko en Elisabetta Franchi, maar “het is niet dat ik wil dat onze collectie daar op lijkt” verduidelijkt ze meteen. “Ik kijk zeker wel naar trends en andere merken, maar als iets héél erg in is, wil ik het niet meer hebben. Dan is het niet meer uniek.”

“Wat ik heel mooi vind aan merken als bijvoorbeeld Pinko en Elisabetta Franchi, is dat alles zo mooi bij elkaar past. Dat wil ik ook graag in mijn ontwerpen laten zien. Denk aan een mooie top bij een rok. Die twinsetjes lopen heel erg goed.”