TOP

Hoe gaat het met Femmes du Sud? *

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Femmes du Sud is in 2012 ontstaan uit liefde voor mooie stoffen. Inmiddels zijn er 45 verkooppunten in Nederland en heeft het merk een agent in de arm genomen om te kunnen groeien.

Annemiek Buijs en Karin Vink begonnen met een accessoirescollectie, die bestond uit tassen, sieraden en shawls. Daarvoor werkten ze met drie merknamen waaronder Femmes du Sud. “Dat werd toch wel wat ingewikkeld”, begint Karin Vink. “Dus drie jaar geleden zijn we onder de naam Femmes du Sud verder gegaan. Dat was veel duidelijker.”

Hoe is Femmes du Sud ontwikkelt van accessoiresmerk naar kledingmerk?

“We werkten met een hele goede fabriek voor het produceren van onze shawls. Zij maakten zulke mooie stoffen dat we een vest lieten produceren. Dat was zo’n succes in de verkoop dat we de collectie met steeds meer wollen kledingstukken hebben uitgebreid. We hebben dit jaar voor het eerst zijdeprogramma gemaakt met jurken, blouses en broeken. Daarnaast zijn er nog steeds de tassen, riemen, shawls en sieraden.”

Wat is kenmerkend voor Femmes du Sud?

“Dat het capsuleachtige collecties zijn en dat alles bij elkaar past. Dat vinden winkeliers fijn, daar krijgen we altijd complimenten over. Elke collectie heeft drie kleurthema’s die ton sur ton of juist contrasterend zijn te combineren. Een collectie bestaat uit 35 stijlen in drie of vier kleuren en we hebben drie leveringen per seizoen. Winkeliers kunnen via onze b2b-website uit voorraad nabestellen.”

Femmes de Sud 11Femmes de Sud 12Femmes du Sud 1 

Waar staat het merk voor?

“Luxe, eenvoud en vrouwelijkheid. Maar we zijn ons ook bewust van de praktische Nederlandse vrouw. Zij draagt die zijden jurk overdag met een groot vest en ’s avonds gaat het vest uit en de hakken aan voor de borrel van kantoor. Maar dat vest kan ook op een spijkerbroek. In onze collectie geen tierlantijnen of drukke prints. Maar wel altijd natuurlijke stoffen. We zijn altijd op zoek naar nieuwe samenstellingen. Voor winter 2016/2017 hebben we een mix van wol met zijde. We werken met een high end breifabriek en die kan zelfs garens voor ons samenstellen.”

Wordt de collectie nog meer uitgebreid?

“We willen aan de slag met stoffen als luxe jerseys, lyocell, linnen en katoen. Hiermee kunnen we wat meer casual en stoerdere items toevoegen. Zijde is toch vrij luxe en vrouwelijk. Maar het is niet onze ambitie om een hele grote collectie neer te zetten. We geloven in duurzaamheid en vertalen dat naar kleine, tijdloze collecties met een kwaliteit die lang meegaat. Opeenvolgende collecties passen qua kleur ook altijd bij elkaar, zodat je items uit verschillende collecties met elkaar kunt combineren. We maken geen wegwerpartikelen en we pakken dan ook niet elke trend op.”

Hoeveel verkooppunten zijn er?

“Er zijn nu 45 verkooppunten in Nederland en we willen graag groeien naar ongeveer 80. We zijn nog niet actief in het buitenland, al was er op de afgelopen Modefabriek flink wat interesse vanuit België en Duitsland. Maar we willen ons eerst op Nederland richten. Vanaf januari 2016 beginnen we in Nederland met een agent: Marit du Bois, die ook No Man’s Land vertegenwoordigd. Ze gaat zich focussen op nieuwe verkooppunten. Wij blijven zelf de verkoop doen aan bestaande klanten. We willen bij winkels over de vloer blijven komen, dat levert zulke interessante informatie op.”

Femmes du Sud 13Femmes du Sud 8Femmes du Sud 3 

In wat voor type winkels vinden we Femmes du Sud?

“Voornamelijk winkels in het middenhoge prijssegment. Het merk ligt veel naast Humanoid, By Malene Birger, Drykorn en Designers Remix. Dit zijn ook ingetogen merken, die goed combineren met Femmes du Sud. Verkooppunten zijn bijvoorbeeld Ventidue in Rotterdam, Katoo in Groenlo, Pure Brands in Amsterdam, Le Marais in Maastricht, Dame Blanche in Berkel en Rodenrijs, Palazzo in Domburg en Sterk Store in Vleuten. Onze omloopsnelheid is hoog. De wintercollectie was dit jaar bij veel winkels binnen vier weken uitverkocht. Een zijden jurk was zo’n succes dat we die opnieuw hebben laten produceren in nieuwe kleuren. Onze klanten zijn soms voorzichtig begonnen, maar ze gaan steeds meer inkopen.”

Hoe maak je die consument bekend met het merk?

“Alleen mooie spullen maken is niet genoeg, de consument moet het juiste gevoel krijgen bij het merk. We hebben veel geïnvesteerd in de nieuwe campagne, die we hebben gemaakt met een professioneel team. We zien dat deze foto’s veel worden gebruikt in de communicatie van winkeliers, maar bijvoorbeeld ook op Pinterest. En we horen van winkeliers dat consumenten hen beginnen te bellen voor specifieke items van Femmes du Sud. Dat is echt iets van het laatste half jaar. Een goed teken is ook dat we zijn benaderd door acht verschillende agenten om het merk te verkopen. Daaraan merk je dat we op de kaart staan.”

Femmes du Sud 4Femmes du Sud 6Femmes du Sud 5