TOP

Hoe gaat het met Effio?

Iedere maand neemt Textilia een bodyfashionmerk onder de loep, en vraagt: hoe gaat het? Deze maand spraken we Joost van Beek van het kleurige mannenbeenmodemerk Effio.

-Aantal leveringen: Gehele jaar door leverbaar uit voorraad.
-Aantal collecties: Twee per jaar (eind februari en augustus).
-Collectieopbouw: Basiscollectie met effen gekleurde sokken en een halfjaarlijkse designcollectie (negen paar).
-Marge: 2.6
-Segment: Herenmode

Uit welk land komt het merk oorspronkelijk?
Effio komt van eigen bodem.

Hoe lang bestaat het merk nu?
Exact drie jaar, ofwel 6 collecties. September 2007 brachten we de eerste collectie op de markt. Uiteraard zat daar nog dik een jaar voorbereiding aan vast.

Welke doelen zijn er behaald sinds de lancering van het merk?
Volgens het eerste ondernemingsplan hadden we nu een miljoenenomzet, verkooppunten door heel Europa en zat het hoofdkantoor in New York. Die doelen zijn niet behaald. Het enthousiasme is er gelukkig niet door getemperd. We werken aan onze droom met passie en geduld en hebben de doelstellingen bijgesteld. Effio lanceert elk half jaar een commercieel sterke collectie designsokken, we werken samen met Nederlands modetalent, hebben een goed lopende webshop, er is een bescheiden winkelnetwerk opgebouwd en elk seizoen krijgen we meerdere keren de nodige publiciteit. We genieten van de gedachte dat er dagelijks duizenden fans op Effio sokken lopen.

Welke punten verdienen nog de aandacht?
De belangrijkste uitdaging is het uitbreiden van ons winkelnetwerk. De andere oprichter en ik zijn pioniers, geen verkopers pur sang. Inmiddels hebben we gelukkig versterking gekregen van een verkooptalent.

Hoe zou je het merk kunnen omschrijven?
Effio heeft een heldere missie: het maken van superieure sokken die onderscheidend zijn in design, kleurgebruik, kwaliteit en draagcomfort. Het zijn sokken die een outfit afmaken. Om dit te realiseren ontwerpt Effio samen met Nederlands modetalent.

Wat is de kracht van het merk?
De sok zegt meer over de drager dan je op het eerste gezicht denkt. De Effio drager straalt de kracht van het merk uit: mannelijk, energiek en onderscheidend. Kleding gaat uiteindelijk over communicatie en identiteit. Door met zorg een mooie sok te kiezen laat je zien dat je nadenkt. Het kleedt af en de details laten de aandacht zien. Geluk en stijl zit in details.

Wat is de belangrijkste ontwikkeling geweest sinds de lancering?
De ontwikkeling van ons als personen. Learning by doing. Het vergaren van kennis en dit direct toepassen in het merk. De teleurstellingen, successen, verliezen, overwinningen, het hoort er allemaal bij en maakt dat de droom een mooie onvergetelijke droom is.

Hoe verloopt het inkoopseizoen?
Tot nog toe benaderde de winkels ons om Effio te mogen verkopen. Onze focus lag primair op onlineverkoop. Met onze nieuwe verkoopman gaan we actief winkels benaderen. We willen graag in de exclusievere winkels liggen waar de eigenaren en verkopers fans zijn en het verhaal met enthousiasme vertellen.

Wat kun je vertellen over de nieuwste collectie(s)?
Naast het Nederlandse modetalent Mevan Kaluarachchi die vanaf het begin betrokken was bij Effio, komen we in de zomer 2011 met een tweede ontwerptalent. Hij is volgens velen een opkomende ontwerper met internationale allure. Wij denken er net zo over!

Wat voor soort man is de Effio man?
Mannelijk, energiek, eigenzinnig; de man met stijl en inhoud.

Hoeveel verkooppunten zijn er nu? En bij wie?
15 in Nederland en 3 in België.

Wat willen jullie de komende tijd realiseren?
Het aantal verkooppunten in Nederland verhogen en de onlineverkoop verder opstuwen. Tevens willen we graag Effio meer verduurzamen. We bekijken de mogelijkheden met organisch katoen en de ‘randzaken’, zoals drukwerk, energie en transport.

Wat is jouw persoonlijke favoriete item uit de nieuwste collectie(s), waarom juist deze?
De Playground series zijn echt helemaal Effio! Het geblokte design en de sprekende kleuren in combinatie met stijlvolle schoenen is fantastisch. Met sokken is het hoe opvallender hoe beter, maar wel altijd met stijl!

Op welke manier heeft de economische recessie invloed op het merk?
Ik weet het niet. Hoe zou het geweest zijn als er geen recessie was? We draaien elke seizoen beter als het seizoen ervoor. Maar misschien hadden we het nog beter gedaan zonder de economische recessie. Wie zal het zeggen.

Ga voor meer informatie over Effio naar de site.