TOP

Hoe gaat het met By-Bar?

Had By-Bar zo’n twee jaar geleden rond de 30 verkooppunten, inmiddels zijn dat er 180 in Nederland en België. Het label van Barbara Brenninkmeijer is intussen ook verhuisd: By-Bar groeide uit haar kantoorpand. Kortom: het lijkt goed te gaan met het merk.

“We zijn heel hard gegroeid, zowel met het aantal verkooppunten als het label”, vertelt Barbara Brenninkmeijer, oprichter van By-Bar. “De collectie is breder geworden en we zijn ook doorgegaan met de By-Bar Girls collectie. Er werken nu twintig mensen, terwijl we in 2015 nog met zeven waren. Deze groei is enorm geweest, en dat voelen we natuurlijk ook intern.”

Is veel groei louter positief?

“Op zich wel, maar we willen wel gecontroleerd groeien. Eerst willen we een stevige positie in de Nederlandse en Belgische markt en dan willen we wellicht een stapje verder in Europa zetten. Er komen veel aanvragen van agenten vanuit het buitenland, maar die houden we nu nog af, omdat we kwalitatief willen groeien. Uiteindelijk wil je ondanks groei natuurlijk wél dezelfde kwaliteit blijven leveren als altijd. Dat is het allerbelangrijkst. We hebben zo’n grote groei aan winkels, een extern distributiecentrum en ga zo maar door. Dat soort implementaties heeft zoveel voeten in de aarde. Maar het hoogst op de agenda staat de branding en het verder uitbouwen van de collectie en het label, want dat is waar het om gaat en waar ik de meeste energie uithaal.”

Hoe reageren klanten op die groei?

“Onze relatie met de klanten is heel goed. Bijna alle boetieks waar we vier jaar geleden mee gestart zijn, zijn nog steeds klant. Dat geldt ook voor de leveranciers, waarmee ik al vanaf het eerste uur werk. Al die relaties zijn zo’n belangrijk speerpunt voor de organisatie. Zowel de verkoop als de mensen waarmee je werkt, het is zo leuk om te zien hoe trots iedereen is dat het zo goed gaat.”

Is de collectie ook veranderd?

“Zeker, maar we blijven bij onze waarden. Vergeleken met 2,5 jaar geleden is de collectie veel breder en hoogwaardiger geworden. Er zijn veel meer opties. Eerst hadden we bijvoorbeeld drie verschillende jurkjes, nu zijn er 25 jurkjes in de collectie en dan heb ik het nog niet eens over de verschillende kleuren. Ook de prijsrange is breder geworden. We hebben nog steeds het commerciële jurkje voor 90 euro, maar er is ook een heel mooi uitgewerkt jurkje van 149 euro bijgekomen.”

Toen we je voor het laatst spraken was de Girls-collectie een experiment, inmiddels is dit een definitieve toevoeging aan het merk geworden. Een succesje dus?

“Ja, daar zijn we inderdaad mee doorgegaan en het wordt erg goed ontvangen. Als de damescollectie staat, kijken we welke stijlen leuk zijn voor de meisjes en die voegen we dan aan de Girls-collectie toe. Het is een vrij stille collectie als je het vergelijkt met gangbare kindermode, omdat het dus in principe uit de damescollectie komt. Die volwassenheid slaat heel goed aan. We hebben de keuze gemaakt om de By-Bar girls te verkopen via agenten. In Nederland via M-agency en in België via JB-S agentuur. Beiden hebben het heel goed neergezet, waardoor we in de mooie kinderwinkels liggen. Het leuke eraan is dat de jonge moeders via deze kant weer By-Bar leren kennen. De collectie is voor meiden van 4 tot 14 jaar, daarna kunnen ze in principe de XS van de dames aan, als ze dat willen. Een mooie manier om klanten voor langere tijd aan ons te binden.”

By-Bar 1

By-Bar 2