TOP

Winnaars onder de loep (3): wat is het geheim van Make My Day in Nijmegen? [interview]

De winkel Make My Day in Nijmegen won in juli 2017 een Dutch Retail Experience Award. Make My Day springt er volgens de jury uit. 'Ze zijn hip en vernieuwend en spelen in op de trends, ze verkopen bijvoorbeeld ook yogakleding, wat helemaal van nu is. Het knappe van Make My Day is dat ze inspelen op trends, maar wel bij zichzelf blijven. Daar ontstaat een origineel en sterk assortiment uit'. Hoe creëren Julie Hoebink (30) en haar broer Jan Ottevanger (28) de ultieme 'customer experience?

In deel 3 van een serie interviews met winnaars van een Dutch Retail Experience Award spreken we met Julie Hoebink. Samen met haar broer Jan Ottevanger en het team van zes parttimers dat voor het duo werkt, won ze de juryprijs in de categorie Men & Women.

Waarom denk je dat jullie een Dutch Retail Experience award hebben gewonnen?

“We zijn nu bijna 4 jaar open en we zijn eigenlijk altijd bezig met hoe we het beter kunnen maken. Dat doen we door in te spelen op de wensen van de klant of op trends. Doordat we dit continu doen zorgen we steeds voor net dat beetje extra en voor vernieuwing. Daarnaast verkopen we meer dan alleen kleding, ons assortiment bestaat onder andere uit interieurspullen, gadgets, vinyl en boeken. Het is echt een hele lifestyle bij elkaar en dat zorgt voor een complete beleving. Dat we steeds blijven verbeteren en zoeken naar vernieuwing ziet de jury natuurlijk ook. Het criterium voor de award was niet alleen wat je inkoopt, maar ook hoe je het promoot. We zijn online heel actief, met alleen een leuke winkel of een mooi aanbod ben je er volgens mij niet.”

Tekst gaat door onder de foto’s

Make My Day Nijmegen Winkelbeeld DREA 03

Make My Day Nijmegen Winkelbeeld DREA 06

Wat doen jullie allemaal online?

“We zijn vooral heel veel bezig met Instagram, momenteel hebben we twee accounts; eentje voor vrouwen en eentje voor mannen. In februari, maart openen we een tweede winkel voor mannen, daarom hebben we twee mensen in dienst die zich alleen maar bezig houden met social media, zowel voor Instagram als voor Facebook. We hebben nog geen webshop maar we vinden het super belangrijk om onze stijl ook online over te brengen. Klanten komen immers niet elke dag in je winkel, maar ze zitten wél de hele dag op hun telefoon.”

Hoe zetten jullie een eigen stijl neer?

“Omdat we het heel belangrijk vinden dat we echt onze eigen stijl etaleren, gebruiken we geen beeldmateriaal van de merken voor de on- en offline uitingen. We fotograferen alles zelf. Onze stijl is goed zichtbaar in de winkel omdat we puur op basis van wat wij leuk vinden en wat we zelf zouden dragen inkopen. Dat doen we niet op commerciële basis; dat werkt voor ons gewoon niet. Ik denk dat wij vooral dichtbij onszelf moeten blijven, en dat lukt het beste op deze manier.”

Tekst gaat door onder de foto

Make My Day Nijmegen Winkelbeeld DREA 07

Hoe gaan jullie een customer experience creëren in nog te openen mannenwinkel?

“De nieuwe winkel opent aan de overkant van de straat, letterlijk tegenover onze huidige winkel. Dat wordt het verlengde van wat we nu hebben neergezet. We willen dat mannen zich nog meer op hun gemak voelen bij ons. Het merendeel van de winkel is nu toch wel op vrouwen, gericht, zowel qua assortiment als de bezoekers. Mannen vinden het hartstikke leuk, maar ze vinden het ook jammer dat er niet meer voor ze is en dat ze hun eigen plek niet hebben. We willen dezelfde beleving van Make My Day, maar net wat stoerder. Op die manier kan het stel dat samen winkelt bij beide winkels terecht.”

Waar halen jullie je inspiratie vandaan?

“Van zowel offline als online. Ik blijf ideeën opschrijven en foto’s maken, of ik nou op stedentrip ben of in een winkel of een restaurant. Maar online zie ik ook heel veel op bijvoorbeeld Instagram en Pinterest. We waken ervoor dat het onze eigen stijl blijft, we zullen dan ook nooit zomaar iets kopiëren.”

Hoe zien jullie de toekomst van Make My Day?

“Eerst dus de nieuwe winkel, dat wilden we al lang, waren zo’n anderhalf jaar op zoek naar een geschikt pand om uit te breiden. Verder hebben we talloze ideeën: misschien toch webshop, een kledinglijn of een interieurlijn of nog meer winkels. Eigenlijk zijn we altijd met nieuwe plannen bezig, voor nu doen we nog even stapje voor stapje.” 

Make My Day Nijmegen Winkelbeeld DREA 02

Make My Day Nijmegen Winkelbeeld DREA 04

Make My Day Nijmegen Winkelbeeld DREA 05

Make My Day Nijmegen Winkelbeeld DREA 08