TOP

Hoe gaat het met A-Brands?

Regelmatig zal Bengels een nieuw merk in het kindersegment onder de loep nemen met de vraag 'hoe gaat het?' Ditmaal A-Brands, het bedrijf achter Salty Dog en S&D Le Chic.

Land van herkomst: Nederland

Merk/importeur/agent: Bedrijf A-Brands met de merken Salty Dog en S&D Le Chic. (design, productontwikkeling, distributie)

Sinds wanneer in Nederland: Salty Dog sinds 1971, S&D Le Chic sinds 2009 en A-Brands sinds 2008 (opgericht door de voormalige Vilenzo Kids / Waalwear Kids directie Martin Claus en Henri Snoep)

Collectie: voor meisjes en jongens in de maten 62 t/m 176

Prijzen: Midden tot middenhoog segment, jacks 59 – 99 euro; broeken 39 – 49 euro; sweats 35 – 49 euro, tees 19 – 49 euro

Hoe gaat het?
“Met A-Brands gaat het eigenlijk heel erg goed. Na de herpositionering van Salty Dog (inclusief de Vintage lijn) en het in de markt brengen van S&D Le Chic hebben we laten zien waartoe wij in korte tijd in staat zijn.”

Wat is de kracht van A-Brands?
“In ons multibrandconcept hebben we twee richtingen verenigd: klassiek en progressief. Om in een bedrijf twee totaal verschillende richtingen te ontwerpen, vergt veel discipline. We hebben het geluk dat enkele zeer getalenteerde medewerkers met ons meegegaan zijn bij de start van A-Brands.”

Maakt de kredietcrisis het moeilijker om er tussen te komen als merk?
“Salty Dog is natuurlijk geen nieuw merk, maar een gevestigde merk met een enorme naamsbekendheid. We merken nu dat als je een mooie collectie brengt, crisis of geen crisis, een merk weer snel wordt opgenomen. Ons merk S&D Le Chic is wel nieuw, maar we hebben het geluk gehad dat tijdens de lancering van dit merk en de opvolgende seizoenen enkele concurrenten ‘steekjes lieten vallen’. In drie seizoenen hebben we zowel nationaal als internationaal een mooie klantenkring opgebouwd en weinig gemerkt van de crisis. Met de volgende collectie (Winter 2010) laten we zien dat S&D Le Chic een volwaardige totaalcollectie is met drie thema’s en zes kleurgroepen.”

Hoeveel verkooppunten zijn er nu in Nederland en daarbuiten?
500 tot 600 winkels.”

Wat staat er het komende half jaar op de planning?
“De weg die we zijn ingeslagen bevalt ons goed. We willen Salty Dog verder verbeteren en Salty Dog Vintage verder uitbouwen. Sinds de start met hoodies en tees, is de collectie inmiddels aangevuld met jacks, broeken en jurkjes. Ook S&D Le Chic is uitgebreid. Wat begon als communiemerk, is nu een totaalcollectie. Nieuwe plannen zijn een juniorlijn die Salty Dog moet aanvullen voor het tienersegment en een babylijn in het iets hogere segment. Bezoek ons op de Kleine Fabriek, al is het alleen al omdat het op de A-Brands stand altijd heel gemoedelijk is en er altijd een hapje of een drankje te halen is!”