TOP

H&M pakt gratis bezorgingen aan, V&D neemt To Be Dressed over en Máxima schittert in Zara-pak


H&M herintroduceert bezorgkosten voor kleine bestellingen. Verder: Marlies Dekkers opent een conceptstore in Den Haag, America Today stapt over op RFID-tags en V&D en To Be Dressed bundelen de krachten. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 10 mei.

H&M schroeft gratis bezorgingen terug

Jarenlang is gratis bezorgen en terugsturen de norm geweest voor de online verkoop, maar daar lijkt nu langzaamaan verandering in te komen. Na Zalando neemt nu ook H&M het logistieke systeem opnieuw onder de loep. De modeketen herintroduceert bezorgkosten voor (digitale) klantenkaarthouders bij kleine bestellingen. Dat zegt Samuel Holst, hoofd klantloyaliteit bij H&M, tegen Reuters. In de nieuwe opzet van het loyaliteitsprogramma worden de leden van H&M Club in twee groepen verdeeld, ‘basis’ en ‘plus’. Dit gebeurt op basis van de gespaarde punten over aankopen. Voor plusleden blijft de bezorging over alle bestellingen gratis, bij basisleden geldt een minimale bestelwaarde. In Duitsland – de grootste markt – is bezorging bijvoorbeeld gratis vanaf €25,-. In Nederland geldt een grens van €20,-. De retourkosten blijven voor het Zweedse bedrijf.

America Today stapt over op RFID-tags: ‘Voorraadbetrouwbaarheid richting 100 procent’

Na een succesvolle pilot in drie winkels gaat America Today RFID (radio frequency identification) nu volledig implementeren in het bedrijf. Daardoor kunnen de winkelvoorraden aan de webshop gekoppeld worden. Dat meldt Twinkle. In de komende maanden worden alle circa tweehonderdduizend artikelen in het centrale magazijn van America Today van een RFID-tag voorzien, een chip ter grootte van een rijstkorrel.

Anders dan barcodes zijn deze tags scanbaar op afstand. Tijdens de pilot bleek dat de hele winkelvoorraad (zo’n vijftienduizend artikelen) met RFID binnen een uur in kaart kan worden gebracht. Dat terwijl het eerder zoveel tijd in beslag nam, dat het maar eens in de twee jaar werd gedaan. Volgens merchandise planner Charlotte den Heijer is de voorraadbetrouwbaarheid daardoor van 65 à 70 procent naar 98 procent gestegen. Daarnaast denkt ze met RFID ook de fysieke winkelervaring te kunnen verbeteren: “Denk bijvoorbeeld aan sensoren bij paskamers die registreren welke producten erin komen. Zo kun je zien welke items vaak worden gepast, maar relatief weinig gekocht en onderzoeken waar dat aan ligt.”

Modekoningin Máxima kiest voor knalgeel Zara-pak

Royals zijn soms net gewone mensen: ook koningin Máxima winkelt wel eens bij Zara. Tijdens een werkbezoek aan stichting Make-A-Wish Nederland verscheen ze in een knalgeel pak van de winkelketen: een double-breasted blazer van €89,95 en een pantalon van €49,95. Verrassend genoeg zijn beide items zijn nog steeds beschikbaar op de website van Zara.


V&D en To Be Dressed bundelen krachten

Onlinewarenhuis V&D heeft modeplatform To Be Dressed overgenomen. Dat melden verschillende media, waaronder Retailnews. To Be Dressed werd in 2012 opgericht als platform waar retailers anoniem voorraad kunnen verkopen die doorgaans geen of minder focus in de winkel heeft, zoals uitverkoopartikelen of restvoorraad – en altijd met korting. Inmiddels is het platform uitgegroeid tot een volwaardige marktplaats waar het aanbod van honderden Nederlandse retailers en merken wordt gebundeld en naast afgeprijsde artikelen ook nieuwe waar wordt aangeboden. Met V&D als partner verwacht To Be Dressed de online groeiambities te kunnen versnellen.

Marlies Dekkers opent ‘inspiratie-winkel’ in Den Haag

Marlies Dekkers opent op 11 en 12 mei de deuren van haar nieuwe winkel op Noordeinde 9 in Den Haag. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Naast de collectie is er ook veel aandacht voor Dekkers’ persoonlijke inspiratiebronnen: boeken, interviews met haar voorbeelden en haar eigen magazine Feminine | Feminist. Met dit tijdschrift wil Dekkers aandacht vragen voor het feminisme en bijzondere rolmodellen in verschillende beroepen uitlichten.

Foto: Flickr.com/Takayuki Shimizu