TOP

Het geheim van Drie Dwaze Dagen

Diamanten ringen voor de helft van de prijs, de nieuwste merkkleding met twintig procent korting en een servies voor minder. Klanten staan er letterlijk voor in de rij. Wat is het geheim achter de succesvolle Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf?

In alle vroegte stonden klanten gisteren in de rij voor de Bijenkorf filialen. De één met een specifieke boodschap (een bestekset kopen voor zijn zoon en schoondochter), de ander om te kijken wat er zoal in de aanbieding is en om “lekker te graaien”.

Net als vorig jaar verwacht de Bijenkorf ook dit jaar 2 miljoen bezoekers te trekken, waarvan een derde zal kiezen voor de webshop. Over precieze aantallen alsmede cijfers en de omzet tijdens deze dagen doet de Bijenkorf geen uitspraak.

Marketingdeskundige Charles Borremans van Goud Activatie verwacht dat deze dagen echter “gigantisch veel goed maken voor de omzet”. De Drie Dwaze Dagen, die in 1984 voor het eerst gehouden werden vanwege de economische crisis in die jaren, zijn elke keer weer een groot succes. Net als tijdens de eerste editie koopt de Bijenkorf nog altijd speciaal in voor deze dagen.

KLEINE PORTEMONNEE

Hoewel dus succesvol zal de formule zal niet makkelijk te kopiëren zijn voor andere retailers, zegt Borremans. En dat komt vanwege het imago. “De Bijenkorf is de top van de markt in Nederland. Het aantal dure, luxe merken dat wordt verkocht is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Tijdens deze drie dagen worden de poorten van de winkel opengezet en zijn de producten ook bereikbaar voor mensen met een kleine portemonnee. ”

Dat klanten in alle vroegte voor de deuren van je winkel wachten is volgens de marketingdeskundige goede reclame. “Kijk maar naar de introductie van de iPhone 6. Mensen die de nacht doorbrengen in slaapzakken, daar komt natuurlijk de pers op af en dat is aandacht.”

Volgens Borremans vormt de toenemende online aankopen geen belemmering voor een actie als de Drie Dwaze Dagen. “Klanten blijven wel naar de winkel komen voor het shop-gevoel en de winkelbeleving.” Daar kan een computer niet tegen op.

DRINGEN VOOR REKKEN

Volgens Bijenkorf-woordvoerder Michel Bos blijven de Drie Dwaze Dagen nog jaren bestaan. “We blijven we ons elk jaar vernieuwen.” Zo mochten klanten in het bezit van de Bijenkorf-card op dinsdagavond al een pre-order plaatsen via de website. Directeur Marketing Robert Bohemen zegt in een persbericht dat door de populariteit van de webwinkel en de pre-order “het dringen voor de rekken in de filialen tot het verleden behoort. Maar ook zal er minder piekbelasting zijn bij op deBijenkorf.nl bij de start van de Dwaze Dagen.”

Die drukte was er gisteren wel in Amsterdam. Daar was de officiële opening in aanwezigheid van Joanna Lumley, bekend van de populaire tv-serie Absolutely Fabulous die drie koffers mocht weggeven vol “dwaze artikelen. “

Marketingdeskundige Borremans zegt dat het inzetten van een beroemdheid niet per definitie nodig is maar “wel een smoel geeft aan een campagne”. “In dit geval past het ook goed. Haar typetje is ook iemand die van mooie spullen houdt maar dat niet altijd kan betalen. De Bijenkorf geeft op deze manier een knipoog naar zichzelf en dat is heel erg leuk.”

Vrijdag drie oktober is de laatste dwaze dag.