TOP

5 manieren om beacons succesvol in te zetten *

Beacons zijn een van de nieuwste tools in de retail. Maar hoe zet je ze zo in dat jij èn je klant er wat aan hebben? Textilia zet 5 manieren op een rij waarmee je beacons succesvol in kunt zetten in je winkel.

iBeacons zijn een van de nieuwste technische snufjes die retailers inzetten om contact te maken met hun klant. Wat iBeacons ook alweer zijn? iBeacons of beacons is een verzamelnaam voor apparaten die het Bluetooth Low Energy-signaal uitzenden. Smartphones die bluetooth aan hebben staan pikken dit signaal op. Ook moet voor de meeste beacons een app geïnstalleerd zijn. Het apparaat zendt vervolgens boodschappen naar de smartphone.

Belangrijk om te weten voordat je de beacons installeert is dat de boodschap die je uitzendt direct voordeel op moet leveren voor de klant, zoals een speciale aanbieding. Anders gaat hij zijn bluetooth niet aanzetten, een app installeren en persoonlijke gegevens delen.

Qua kosten is het in ieder geval het proberen waard: een beacon kost 30 euro per stuk.

Er zijn verschillende manieren om beacons in te zetten in je winkel. Textilia zette er 5 op een rij.

1. Klanten de winkel in trekken. Zo heeft het merk Lyle en Scott de paspoppen van hun Londense flagshipstore voorzien van beacons. Wanneer voorbijgangers langs de paspoppen lopen ontvangen zij informatie over de collectie, zoals prijzen en waar ze de producten kunnen vinden. Ook krijgen ze speciale aanbiedingen en kunnen ze de producten direct online bestellen wanneer de winkel gesloten is.

2. Klanten automatisch laten afrekenen. PayPal heeft hiervoor een speciale tool voor ontwikkeld: PayPal Beacon. Wanneer de klant de PayPal app heeft geïnstalleerd detecteert PayPal Beacon de app op de smartphone van de klant. Als de klant automatisch afrekenen heeft aangezet wordt er betaald zodra de klant de kassa passeert, zonder dat hier verdere actie voor nodig is.

3. Controleren hoe efficiënt het personeel werkt. De beacons traceren waar je personeel zich bevindt in de winkel, hoe lang ze contact hebben met de klant en hoe ze hun tijd verdelen tussen het magazijn en de winkel. Ook kunnen beacons berichten sturen naar de medewerkers wanneer bijvoorbeeld een item moet worden bijgevuld of een extra kassa nodig is.

4. Voor meer persoonlijke service aan de klant. Bijenkorf heeft beacons op deze manier ingezet. Klanten die Privilege Member zijn en de Bijenkorf app hebben geïnstalleerd krijgen persoonlijke aanbiedingen, uitnodigingen voor exclusieve evenementen en krijgen bij de kassa een koopsuggestie van de caissière. Zij kan namelijk op haar scherm zien wat de klant eerder heeft gekocht en op basis daarvan de suggestie doen.

5. Om te zien welke artikelen de klant interessant vindt. De beacon volgt de looproute van de klant door de winkel. Zo kan het apparaat registreren hoe lang de klant op een bepaalde locatie blijft staan. Op basis hiervan zendt de beacon aanbiedingen of foto’s van producten naar de klant die passen bij zijn smaak.

Zien hoe beacons werken in de praktijk? Bekijk het hier: