TOP

Snapchat als marketingtool: zo zet je het in

Snapchat is een van de populairste apps onder jongeren. Voor bedrijven is het de perfecte tool om die groep te bereiken. Toch wordt de app door bedrijven nog nauwelijks gebruikt. Textilia vroeg Liam Tjoa, medeoprichter van snapchatmarketingbureau GoSpooky, naar de mogelijkheden voor de retail.

Wat is Snapchat ook alweer?

Snapchat is een mobiele applicatie, waarmee je foto’s en video’s – ‘snaps’ – naar je volgers kunt sturen. Deze snaps verdwijnen na maximaal tien seconden weer. Foto’s kunnen ook geplaatst worden als ‘story’. Je volgers krijgen bericht als je een nieuwe story hebt geplaatst, en hebben 24 uur om hem te bekijken.

Waarom is het relevant om Snapchat in te zetten?

De app leent zich perfect voor reclame gericht op jongeren tussen de 15 en 24 jaar. Snapchat is een van de populairste sociale kanalen onder millennials. “In Nederland zitten er zo’n 2,5 miljoen mensen op Snapchat”, zegt Liam Tjoa (19), medeoprichter van snapchatmarketingbureau GoSpooky.

De aantrekkingskracht zit deels in de vluchtigheid: plaatjes blijven niet bewaard, een knullige foto zal je nooit achtervolgen. Volgens Tjoa laten jongeren op Snapchat een andere kant van zichzelf zien. “De foto’s op Facebook en Instagram zijn meer gepolijst. Een middelbare scholier die geslaagd is, plaatst op Facebook een foto waarop de vlag uithangt, en deelt op Snapchat foto’s met zijn vrienden waarop hij aan het feesten is en zich helemaal klem zuipt. Daar zie je wat er écht gaande is.”

Het engagement is op Snapchat een stuk hoger dan op Facebook of Instagram. “Het nadeel van Facebook is het algoritme. Je moet zorgen dat je op de tijdlijn van je vrienden of volgers terecht komt”, legt Tjoa uit. “Snapchat is directer, omdat je jouw foto’s direct naar je volgers worden verstuurd.”

Welke mogelijkheden biedt Snapchat voor de retail?

Exclusieve content

Op Snapchat kun je een andere kant van je bedrijf laten zien. Een meer persoonlijke kant, met aandacht voor de mensen binnen het bedrijf en de producten die je maakt of verkoopt. Enkele voorbeelden:

  • Modemerk Burberry plaatste in 2015 via Snapchat al outfits online, nog voordat de modeshow plaatsvond. Daarnaast zette het merk live beelden van de ‘making of’ van hun nieuwe – nog ongepubliceerde – campagne online.

BurberrySnapchatCampaign credit burberry

  • De Bijenkorf deelt exclusieve previews van nieuwe collecties en geeft haar volgers op Snapchat stijladvies. De winkelketens stuurt wekelijks snaps toe met een Q&A Tuesday, waarin styliste Nicole Huisman en make-up artist Yokaw Pat consumentenvragen over beauty en styling beantwoorden.

Bijenkorfsnaps credit bijenkorfsnaps

  • Hema ontwikkelde voor Sinterklaas 2016 een speciale app, de ‘Sintersizer’. Daarmee kunnen kinderen hun eigen muziek maken en zelf geschreven songs opsturen. De winnaar mag zijn nummer op de echte Sintersizer vertolken. Voor deze campagne werkt de keten samen met een aantal BN’ers en influencers. De deelnemers volgen het verloop van de wedstrijd via Snapchat.

Kortingsacties & giveaways

Gebruikers kunnen hun foto’s opleuken met interactieve filters, zogenaamde Lenzen. De bekendste is waarschijnlijk de regenboog die uit je mond rolt. In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten is het al mogelijk om gesponsorde filters over een foto heen te plakken. Dat kunnen ook ‘geofilters’ zijn. Deze zijn gekoppeld aan een bepaalde locatie, zoals een mode- of schoenenwinkel. Tjoa: “Retailers kunnen hun eigen filters laten ontwikkelen, en bezoekers belonen met een korting als ze zo’n filter in hun snaps gebruiken en delen met vrienden.” Een andere manier om volgers te belonen met een korting of gift, is het verspreiden van codewoorden via Snapchat (dan al niet in samenwerking met een influencer).

Hoe trek je mensen naar je kanaal?

Mensen komen niet zomaar op je kanaal terecht. Een Snapchat-account kan alleen gevolgd worden door doelgericht de naam in te typen en op ‘toevoegen’ te klikken. Tjoa: “Je kunt bekendheid creëren via je al bestaande sociale netwerken. Snapchat biedt daarnaast de mogelijkheid om een QR-code – ‘snapcode’ – van een account te maken. Die code kan via de website, social media, posters en flyers verder verspreid worden.”

Wat zijn de do’s en don’ts van Snapchat?

Do’s

  • Gedraag je als een vriend.

  • Zorg voor samenhang in je stories. Een story bestaat uit verschillende onderdelen (foto’s of korte video’s) die samen één verhaal moeten vormen.

Don’ts

  • Wees niet te afstandelijk.

  • Wees niet te langdradig.

  • Gebruik niet te veel emoijs ( Tjoa: “Ik snap niet wie heeft bedacht dat jongeren dat leuk zouden vinden)

Klanten GoSpooky credit GoSpookycom

Over GoSpooky

GoSpooky is opgericht door Liam Tjoa (19) en Tim van der Wiel (18). GoSpooky is het eerste snapchatmarketingbureau van Europa en ontwikkelt campagnes en strategieën voor klanten als Hema, Rijksoverheid, MTV en Mojo (zie foto). Daarnaast ontwikkelt het bedrijf geofilters voor bedrijven en evenementen.

Foto’s: www.flickr.com/blogtrepeneur, @burberry, @bijenkorfsnaps, www.gospooky.com