TOP

Loavies: ‘In de basis zijn we een e-commercebedrijf’

Loavies begon vijf jaar geleden als multibrandwebshop, maar is inmiddels een merk met een eigen webshop en meer dan 160 fysieke verkooppunten. Het merk heeft honderdduizenden volgers op social media. Hoe verklaart mede-oprichter Anne Meilink het online succes van het merk?

Loavies heeft maar liefst 338.852 volgers op Facebook en 386.000 op Instagram. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?

“Toen we vijf jaar geleden op Instagram een account openden was Instagram vooral nog een app waarop je foto’s kon bewerken en was er van een sociaal aspect nog geen sprake. Destijds schreven bloggers nog echt op hun blog. We zagen een verschuiving plaatsvinden waarbij het onder andere mogelijk werd om op Facebook content te promoten. Al gauw kregen we het idee dat kleding promoten met foto’s waarbij iemand de outfit droeg, in plaats van modellenfoto’s, mensen zou aanspreken. We waren een van de eerste modelabels die samenwerkingen aangingen met bloggers in de vorm van user generated content en product placement. Daar word je tegenwoordig mee doodgegooid, maar wij waren er op basis van geluk en ons nuchtere verstand gewoon heel vroeg bij. We zijn in de basis een e-commercebedrijf en hielden al vanaf de start alle trends en ontwikkelingen goed in de gaten. Inmiddels is de wereld van user generated content en product placement wel helemaal veranderd.”

Op welke manier?

“Eind 2013 begonnen we een like & winactie met Cynthia Schultz, blogger wat destijds de blog Miss Lipgloss was. Cynthia was een van de bekendste beautybloggers en ze zat net als wij in Zwolle. De items die we naar haar opstuurden waren al gauw uitverkocht. Daarin werden we bevestigd in ons gevoel dat social media ons op die manier zou kunnen ondersteunen. We waren er gelukkig zo vroeg bij dat user generated content en product placement nog geen big business was. Online influencers noemde je toen nog gewoon bloggers. Nu hebben ze allemaal managements in dienst en kom je niet zo snel meer in contact, toen nam je direct contact met ze op.”

Loavies 1

Heeft dat online succes iets te maken met het succes van jullie aanwezigheid op Modefabriek? Dat resulteerde in 350 geïnteresseerde retailers.

“Dat heeft volgens mij meerdere oorzaken. We merkten nadat we al een tijdje een multibrand webshop voerden dat eigen, unieke producten goed verkochten. En met eigen producten konden we iets unieks blijven aanbieden. Dat voelde en ging zo goed dat we als single brand webshop zijn verder gegaan. Retailers wisten in eerste instantie niet eens allemaal dat we een private label hadden, maar ze kenden ons vaak wel al door onze social media accounts op onder andere Instagram en Facebook.”

Hoe houd je de social kant nog on top met alle concurrentie?

“We plukken nog steeds de vruchten van de contacten en vriendschappen die we in het begin hebben opgedaan. En inmiddels hebben we 6 fulltime accountmanagers die zich met social media bezighouden. Daar gaan we ver in. Als een influencer bijvoorbeeld zwanger is dan sturen we een kraamcadeautje. We investeren op een persoonlijke manier in het contact. Onder andere daardoor hebben een grote gunfactor gecreëerd. We zitten ook niet stil als het om social media gaat, we gaan voor de mooiste foto’s, we vliegen met modellen wekelijks naar buitenlandse bestemmingen voor campagnebeeld en we hebben een eigen fotostudio. Creativiteit is een deel van onze kern, dat besteden we daarom ook niet uit.”

Loavies 4

Er zijn meer modemerken die dat doen. Waarom zijn juist jullie online zo sterk?

“Het is een combinatie van factoren. Voor ons gevoel zwemmen we tegen de stroom in. We zijn een e-combedrijf dat kleding verkoopt en nu ook nog eens een eigen kledingmerk heeft. We zijn begonnen met de verkoop aan de eindconsument en daarbij besloten we b2b ook te doen. Veel modemerken beginnen als kledingmerk of groothandel: de stap andersom is volgens ons lastiger. Wij hadden al een heleboel online fans; daarom hebben we ook zo veel retailers bereikt.”

In Textilia 7, die vrijdag 29 juni verschijnt, vind je het uitgebreide interview met Anna Meilink (29), samen met Jorn van Klooster (29) en Ben Meilink (31) mede-eigenaar en -oprichter van Loavies. Hierin verklaart ze onder andere het enorme succes van het vrouwenmodemerk, het b2b-avontuur dat ze sinds kort zijn aangegaan én horen we meer over de toekomstplannen.