TOP

Meer klanten? Open een webshop voor de smartphone. Met zeven tips.*

Kleding en schoenen zijn de populairste online aankopen. Een goede mobiele webshop is daarom onontbeerlijk voor retailers. “Het is geen vraag meer of je het wel of niet moet doen.”

Consumenten kopen steeds meer en vaker via smartphone of tablet. Zo stegen deze online consumentenbestedingen afgelopen jaar naar 1,3 miljard euro, een verdubbeling ten opzicht van het jaar daarvoor. Naar verwachting zal in 2017 de M(obile)-commerce alleen al goed zijn voor een omzet van 1 miljard euro.

“Voor veel retailers is een mobiele site nieuw of ze zijn niet doordrongen van het belang ervan”, vertelt Bart Ensink van Indenty dat online marketingdiensten faciliteert. “Maar er is geen ontkomen aan.” Nu bestellen en betalen (via PayPal of iDeal) via de smartphone steeds makkelijker wordt, moeten retailers hun online diensten dus gaan aanpassen.

GROEI

Smartphones zijn computers bijna voorbij gestreefd als apparaten waarop internet gebruik wordt en aankopen via de mobiele telefoon groeien in rap tempo. Zo heeft in China 76 procent van de smartphonegebruikers de afgelopen maanden iets gekocht via hun telefoon. In Nederland is dat 18 procent. De meeste aankopen worden nog gedaan op de tablet (34 procent).

Eén van de redenen is dat retailers nog geen goede website hebben voor het mobiele scherm. Hoewel de voorkeur vaak uit gaat naar een applicatie, app, is het misschien beter om een mobiele website te laten maken. Zo moet een app gedownload worden en moet de gebruiker het zo leuk vinden, of zo vaak iets kopen, dat hij de app laat staan. Daarnaast moet een app ontwikkeld worden voor verschillende besturingssystemen en niet alleen voor dat van de iPhone zoals nu vaak gebeurt. Daarnaast is een goede mobiele webshop goedkoper.

WINKELGEDRAG

Consumenten hebben de afgelopen jaren hun winkelgedrag aanpast aan de technologische ontwikkelingen. Alleen daarom al moet een kledingwinkel bijvoorbeeld meer zijn dan baksteen. Zo blijkt uit onderzoek dat 88 procent van de consumenten die research doen op hun mobiele apparaat binnen 24 uur overgaan tot een aankoop, al dan niet via een webwinkel. Nu betalen via de mobiele telefoon bijna een feit is, zal het mobiele shoppen een vlucht nemen.

Bart Ensink van Indenty: “Consumenten zullen waarschijnlijk ook makkelijker overgaan tot aankopen als ze maar twee keer hoeven te klikken. Een telefoon hebben ze altijd makkelijk bij de hand. Feel good producten of lifestyle producten zullen zo met een klik gekocht worden.” Hij zegt dat deze ontwikkeling heel hard zal gaan.

TIPS

  1. Weet wie je klanten zijn en laat klanten je website beoordelen door middel van een aantal sterren of een online feedback systeem.
  2. Geef speciale kortingsacties voor mobiele webshoppers.
  3. Gebruik data om de webshop aan te passen aan het gedrag van de gebruiker.
  4. Zorg met regelmaat voor nieuw aanbod en bied je klanten meer dan een online winkel. Presenteer bijvoorbeeld ‘look books’ (zie de mobiele webshop van Zara) of laat filmpjes of foto’s zien zodat klanten geïnspireerd worden en ook via hun mobiele een mooie winkelervaring hebben.
  5. Schreeuw het van de daken. Iedereen moet op de hoogte worden gebracht van de shop: via de winkel, de gewone website, social media, nieuwsbrieven, lokale kranten.
  6. Gebruik weinig tekst en vooral veel beeld. Laat bijvoorbeeld niet alleen een trui zien, maar laat ook zien hoe de trui op een model staat of hoe het gecombineerd kan worden.
  7. Houd de site rustig en geef verschillende categoriën aan zodat klanten goed het overzicht bewaren.

 

Inspiratie? Zoek via de smartphone op: