TOP

Helpdesk: Werken met bloggers

Waarom zou ik willen samenwerken met een modeblogger? Wat kost het? En hoe vind ik de juiste modeblogger?

Waarom zou ik willen samenwerken met een modeblogger?
Om dezelfde reden als Chanel, H&M en Dior dat doen: het vergroten van je doelgroep. Sommige modebloggers bereiken dagelijks tienduizenden fashionista’s. Wie samenwerkt met een Negin Mirsalehi of Chiara Ferragni ziet zijn publiek groeien.

Maar ik ben een kleine zelfstandige, hoe pak ik zoiets aan?
Bijvoorbeeld door bloggers uit te nodigen voor een presentatie van de nieuwe collectie in de winkel, voor een modeshow als je die organiseert, of voor een feestelijke opening na een verbouwing. Laat je inspireren door anderen. Zo nodigde Wehkamp.nl onlangs een groep bloggers uit in de fotostudio voor een kijkje achter de schermen en mochten de meiden hun favoriete Wehkamp-item weggeven met een winactie. En de Britse modeketen New Look nodigde twee videobloggers (vloggers) uit voor een persdag in Londen.

Hoe vind ik de juiste modeblogger?
Het belangrijkste criterium is dat de blogger een voor jou relevant publiek heeft. Als je niet weet wat de doelgroep van de blogger is, kun je spieken bij de likes en comments. Heb je geen zin of tijd om zelf het internet af te speuren, dan kunnen platforms als www.ilovefashionbloggers.com, Blogmij.nl of Senanga.net je helpen. Ook hebben pr-bureaus vaak bloggers op hun perslijst staan. Wordt jouw pr gedaan door een bureau? Dan kunnen zij voor jou contact leggen.

Vanaf hoeveel volgers is een blogger de moeite waard?
Het aantal volgers zegt niet alles, want tegenwoordig kun je tegen betaling ‘nepvolgers’ kopen. Een blogger kan dus tienduizend volgers hebben, maar als deze nooit liken of een reactie achterlaten, heb je er niets aan. Kijk daarom naar het engagement: hoe groter het deel van de volgers dat liket en reageert, hoe groter de betrokkenheid is.

Wat kost het inhuren van een blogger?
Zeker kleine of beginnende bloggers vragen niet altijd geld voor een samenwerking. Vaak worden zogenaamde barterdeals gesloten: de blogger krijgt van jou een leuk event of product aangeboden, en jij krijgt publiciteit. Dat is een stuk goedkoper dan een verbintenis aangaan met een gevestigde blogger die al snel een bedrag met drie nullen zal vragen.