TOP

Klantenbinder: Terra Mannenmode sponsort roeivereniging*

Sinds kort sponsort Terra Mannenmode in het Friese Joure de lokale sloeproeivereniging. Levert zo'n sponsoring ook iets op?

De sponsoring van lokale sloeproeivereniging Trewes kwam eigenlijk puur voort uit persoonlijke interesse, vertelt eigenaar Jilke Kooijker van Terra Mannenmode. “Ik ben zelf fervent sloeproeier en al jaren lid van de vereniging. Het is een sport die niet veel mensen kennen, maar best wat meer aandacht verdiend. Daarom wilde ik de club graag sponsoren.”

Kooijker doet dit in financiële zin en krijgt hier onder andere naamsbekendheid voor terug in de vorm van logo-vermeldingen. “Zo stond de naam van de winkel onlangs in koeienletters op de zijkant van de boten in de HT-race, die van Harlingen naar Terschelling gaat.” Op termijn wil Kooijker ook graag shirts gaan sponsoren. “Maar dan moet ik eerst een merk vinden dat hieraan mee wil werken.”

Sympathieke actie

Daarnaast organiseert Kooijker ook twee keer per jaar een speciale koopavond in de winkel voor leden van de vereniging. Van de winst op die avonden, brengt hij zo’n 2 à 3 procent weer terug naar de vereniging. “Dat vind ik gewoon leuk om te doen, ik draag de vereniging een warm hart toe.” Of de sponsoring direct resultaat oplevert, betwijfelt Kooijker. “Het is niet zo dat we het direct terugzien in de verkoopcijfers. Maar het valt me wel op dat de reacties op Facebook en Twitter enorm positief zijn. Mensen vinden het sympathiek en dat is op de lange termijn belangrijk voor het imago van je winkel.”

Lokale samenwerking

In het algemeen gelooft Kooijker ook meer in dergelijke sponsoringen en samenwerkingen met lokale partners, dan kortingen en stuntacties. “Mijn voorganger had in april altijd een ‘twee broeken voor de prijs van één’ actie. Daar ben ik mee gestopt, want mensen gaan daar dan op anticiperen. Ik hou het liever verrassend, daarom doe ik het nu bijvoorbeeld met een tiendaagse actie in mei.”

Ook werkt Kooijker samen met andere lokale ondernemers, zoals een bedrijf in de regio dat sloepen voor de pleziervaart verhuurt. “Zij mogen reclame maken bij ons in de winkel, wij mogen op onze beurt drie sloeptochten weggeven aan onze klanten. Zij besparen op die manier advertentiekosten, wij bieden klanten iets extra’s. Dat is toch veel leuker dan korting?”