TOP

Hoe werk je samen met modebloggers?

Van de 30 miljoen bloggers wereldwijd, behoren de Nederlandse Yara Michels, Negin Mirsalehi en Linda Tol tot de absolute top. Tijdens het modebloggersevent van ilovefashionbloggers spraken de drie modebloggers over de business. “Op een foto krijg ik 25.000 likes.”

Zaterdag 24 mei vond in Rotterdam het eerste modebloggersevent van online platform ilovefashionbloggers plaats. De crème de la crème van de Nederlandse bloggerswereld, Yara Michels, Negin Mirsalehi en Linda Tol, gaven er antwoord op ingezonden vragen van het enthousiaste – grotendeels ook bloggende – publiek.

Even voorstellen

Blogger en businesschick Yara Michels werd bekend met haar modeblog This Chick’s Got Style, maar ruilde haar ‘kindje’ begin dit jaar in voor ‘girlpowerplatform’ Chapter Friday. De blondine heeft al een marketingboek op haar naam staan, is afgestudeerd in communicatiewetenschappen en schrijft ook voor ELLE. Negin Mirsalehi wist een groot aantal volgers aan zich te binden op Instagram en startte vervolgens haar modeblog. De fashionista won al diverse prijzen en vliegt de hele wereld over.  Last but not least is Linda Tol. Linda werkt al jaren in de mode-industrie als model, trendforecaster voor L’Oréal en sinds kort ook als redacteur voor de Italiaanse Glamour. Haar eigen blog vormt de kers op de taart.

Miljoenen volgers

Met tienduizenden volgers op Facebook, Twitter en Bloglovin, en – in het geval van Negin – zelfs meer dan een miljoen(!) Instagram-volgers, hebben alle drie de bloggers een gigantisch bereik. “Op een foto krijg ik meestal zo’n 25.000 likes”, aldus Negin. Modebedrijven als Chanel, Dior en H&M staan dan ook in de rij om met de dames te werken. “Samenwerken met bloggers kan voor een bedrijf echt toegevoegde waarde hebben”, vertelt Linda. “Maar zoek de juiste blogger voor je merk!” Zijn deze drie influencers voor jou bedrijf wat hoog gegrepen? Geen nood. Er is volop keuze!

Hoe kies je de juiste blogger?

Hoe kies je de juiste blogger uit 30 miljoen bloggers wereldwijd? “Kijk vooral naar de doelgroep die je wilt bereiken”, raadt Negin aan. “Als Nederland je doelgroep is, is het handig dat ‘jouw’ blogger in het Nederlands blogt.” Het aantal volgers dat een blogger heeft is niet altijd relevant voor een samenwerking. Belangrijker is de ‘engagement’: hoeveel volgers ‘liken’ of reageren op posts van de blogger? Hoe hoger dit percentage, hoe groter de engagement. Als je het zelf teveel moeite vindt om tussen alle blogs jouw parel te zoeken, kun je ook een PR-bureau inschakelen om voor jou een blogger te bereiken. Veel (kleinere) bloggers benaderen namelijk PR-bureaus om in contact te komen met modebedrijven. Ook platforms als Blogmij, Senanga of Zanox brengen bedrijven en bloggers samen.

Hoe werk je samen?

Natuurlijk kun je bloggers vragen om (al dan niet tegen betaling) een banner of advertorial op hun blog te plaatsen. Maar eigen content werkt uiteindelijk toch het beste, vinden alle drie de sprekers. Merken en winkels sturen vaak spullen op naar bloggers, in de hoop dat het wordt aangetrokken voor een outfit-post. Ruud Bittink, importeur voor DL Premium Jeans, pakt het liever anders aan. “Bloggers trekken de door jou toegestuurde kleding aan, maar staan een week daarna net zo lief in kleding van de concurrent op hun blog.” Daarom nodigt het jeansmerk bloggers uit om deze zomer mee te gaan naar Premium, waar het merk op de beurs staat. “Bloggers kunnen dan vanaf de beurs verslag doen, wat de content unieker maakt dan een ‘gewone’ outfit-post. Wij bouwen liever een band op met bepaalde bloggers.” Naast bloggers en ploggers (photo-bloggers) zijn ook zeker vloggers (video-bloggers) de toekomst, denkt Negin. Zo nodigde New Look laatst twee vloggers uit om naar hun persdag in Londen te komen. Het filmpje is al meer dan 16.000 keer bekeken op YouTube.

Wat kost het?

Hoeveel geld Yara, Negin en Linda vragen voor een samenwerking willen de bloggers niet zeggen. “Het hangt ook heel erg af van soort samenwerking”, zeggen ze alle drie. “Op het begin nam ik alle kleding (gratis) aan die ik opgestuurd kreeg”, geeft Negin toe. “Maar je wordt steeds kritischer. Met welk merk wil ik werken? Aan wie wil ik me verbinden? Wat wil ik betaald krijgen als ik iets van dit merk aantrek?” Het blijkt een kwestie van aftasten en onderhandelen. Het belangrijkste vindt Negin dat bloggers zich niet binden aan één merk. “We moeten onafhankelijk blijven.” Niet voor alle samenwerkingen wordt overigens geld gevraagd. Yara gaat ook vaak barter deals aan. “En bij sommige merken ben je al lang blij dat ze met je willen werken, zoals Chanel” zegt Negin. “Daar vraag je geen geld voor.”

Inspiratie nodig? Bekijk hieronder het filmpje dat Yara in samenwerking met H&M maakte.

Onderstaand filmpje maakte Negin in samenwerking met Marie Claire (en véél modemerken).

Lees ook: Wehkamp werkt samen met bloggers