TOP

Hans Ubbink over zijn stop [interview]

Het kwam voor de gehele modewereld als een shock: Hans Ubbink stopt per 1 januari 2015 met de huidige activiteiten. Textilia sprak de modeontwerper tijdens een persontbijt over zijn besluit.

Waarom stop je ermee?

“Dat hebben we niet van de een op de andere dag besloten. Met mijn vrouw Ans en de rest van het team hebben we de afgelopen tijd veel nagedacht over de toekomst van het bedrijf. In de huidige markt zien wij te weinig herstel om de huidige activiteiten vol te houden. Het is beter om nu de stekker eruit te trekken, dan te wachten tot het echt niet meer gaat.” 

Ging het dan echt zo slecht?

“Dat valt op zich nog wel mee, we zijn ook niet failliet. Maar we merken wel dat het enerzijds heel moeilijk is om nieuwe klanten te vinden en anderzijds onze bestaande klanten het nog steeds zwaar hebben. In de afgelopen zes maanden heb ik meer faillissementen van klanten meegemaakt dan in de 13 jaar hiervoor. Daar krijgen wij als merk natuurlijk ook de rekening van.

Werd Hans Ubbink ook minder verkocht?

“Ja, de verkoop liep zeker terug. Mensen zijn in vergelijking met 15 jaar geleden minder bereid wat meer uit te geven voor een mooi en duurzaam product. Een Maison de Bonneterie verdwijnt, terwijl er vijf Primarks bijkomen. Dat vind ik jammer. Het gaat tegenwoordig niet meer om mode, maar om trends. Wat ik vaak van klanten hoor, is dat ze nog dagelijks complimenten krijgen over een pak dat ze drie jaar geleden bij me hebben gekocht. Dat is natuurlijk mooi, maar betekent ook dat ze geen behoefte hebben aan een nieuw pak. (lacht) Eigenlijk zijn mijn pakken dus te duurzaam!”

Was inkrimpen dan geen optie?

“Nee, dat wilde ik niet. Het is logistiek best een lastig verhaal en daarnaast voelt het niet goed. Ik wil geen concessies doen, bijvoorbeeld door in China te gaan produceren in plaats van Europa. We hebben jarenlang uitstekend gedraaid, op de top hadden we een omzet van 7,5 miljoen euro per jaar. Daarnaast zijn we het meest gebruikte mannenmodemerk in de Nederlandse speelfilm en hebben we veel trouwe fans. Er is dus veel om trots op te zijn, blijkbaar is het nu tijd voor een nieuwe stap. Mijn filosofie is: als je verder wil in het leven, moet je op tijd stoppen.”

Wat betekent de stop voor bestaande klanten?

“We hebben op dit moment 68 winkels in Nederland die Hans Ubbink verkopen. Een aantal van hen is voor 60 procent afhankelijk van ons merk. Voor deze winkels is het natuurlijk heftig nieuws. Juist daarom kondigen we de stop ook tijdig aan. Ze zijn per brief geïnformeerd en ook gaan de sales-vertegenwoordigers langs om het besluit toe te lichten. Zowel de zomercollectie als de wintercollectie van 2014/2015 wordt nog gewoon uitgeleverd, dus er is op zich nog voldoende tijd om op de stop te anticiperen.”

Hoe voel je je persoonlijk? Je vrouw Ans was tijdens de bekendmaking voor de pers zichtbaar geëmotioneerd.

“Het gaat op zich wel goed, al is het natuurlijk zwaar. De afgelopen 22 jaar hebben Ans en ik alles voor het bedrijf gegeven. Maar we zijn hier al een paar maanden mee bezig, het is niet zo dat we dit gisteren hebben besloten. Ik heb al wat tijd gehad om aan het idee te wennen. Bovendien zie ik het ook niet als een einde, maar als een nieuw begin. Ik zit nog vol ideeën, misschien beginnen we in onze showroom wel een restaurant of koffiebar. Inrichting vind ik leuk, dat zou iets kunnen zijn. Maar vooralsnog richten we ons op het netjes afhandelen van de huidige activiteiten, daarna zien we wel verder.”