TOP

Groep vrienden neemt herenmodezaak F.G. Van den Heuvel over [Interview]

F.G. Van den Heuvel in Den Haag, een van de oudste herenmodezaken van Nederland, is sinds vorig jaar in handen van vijf vrienden. Geen mode-ondernemers, maar een chirurg, headhunter, econoom, verzekeringsman en ICT'er zwaaien nu de scepter.

Hoe is deze bijzondere overname tot stand gekomen?

Mede-eigenaar Hein Leversteijn: “De winkel bestaat al sinds 1882 en is altijd een familiebedrijf geweest. Toen de laatste eigenaar, Frans van den Heuvel, in 2012 de pensioengerechtigde leeftijd had bereikt, bleken zijn drie zonen geen interesse te hebben in een overname. Van Oger Lusink, die ik goed ken, hoorde ik dat Frans een nieuwe eigenaar zocht. Hij vond het echt wat voor mij en na een eerste gesprek is de knoop eigenlijk direct doorgehakt. Ik wilde het niet alleen doen, dus benaderde vier bekenden of ze ook interesse hadden. Toen hebben we de zaak met zijn vijven overgenomen.”

Hadden jullie wel een achtergrond in de mode?

“Niet professioneel, ik ben zelf KNO-arts/hoofd-hals chirurg. Maar de interesse in mode en vooral stoffen zat er altijd al in. Ik weet nog dat ik als kind bij F.G. Van den Heuvel kwam met mijn vader en zeer onder de indruk was. De winkel draaide – en draait nog steeds – echt om beleving. De kwaliteit van de producten en kennis van het personeel is bij F.G. Van den Heuvel ongeëvenaard. Later ben ik spelenderwijs steeds meer over stoffen gaan leren. Zo kom ik regelmatig in Schotland om te wandelen, waar ik me altijd verwonder over de prachtige tweed- en katoen-soorten die daar worden gedragen.”

Een liefde voor mode en het overnemen van een winkel zijn wel verschillende dingen.

“Klopt, maar ik ben vrij ondernemend ingesteld. Bovendien vind ik dat een winkel als deze, met zo’n rijke geschiedenis, gekoesterd moet worden. Het is in feite erfgoed. Overigens heeft niemand van ons zijn baan opgezegd, hoor. We doen het er allemaal bij. Persoonlijk vind ik het een hele prettige afleiding van mijn heftige baan in het ziekenhuis.”

Wie doet wat in de winkel?

“We staan allemaal regelmatig in de winkel, ik zelf op donderdagavond en zaterdag. Hugo Loudon werkt in de grondstoffen en doet de financiën, Jasper Peterich is headhunter en doet HR, Hein Philipse is een verzekeringsman en regelt de verzekeringen, zijn broer Rudolf is een ICT’er en zorgt voor de site en ICT-zaken. Ik doe de inkoop, Hein helpt me daarbij. Verder is één werknemer, die al 12 jaar in de winkel stond, gebleven en hebben we een nieuwe medewerker aangenomen. Het eerste jaar stond Frans ook nog in de winkel, nu springt hij af en toe nog bij.”

Vond hij het lastig de zaak over te dragen?

“In het begin had hij er wel moeite mee. Dat snap ik ook wel, de winkel droeg toch duidelijk zijn handschrift. Bij de inkoop bleken we ook andere ideeën te hebben. Hij was gericht op een wat oudere doelgroep, wij willen de winkel graag wat verjongen. Daarom heb ik bij de inkoop ook bewust gekozen voor wat nieuwe merken en een uitbreiding van de collecties. Overigens heeft hij ons alle vertrouwen gegeven om de zaak zo te runnen als ons goed dunkt.”

Hebben jullie ook op andere gebieden veranderingen doorgevoerd?

“Qua inrichting vrij weinig, want het klassieke karakter hoort juist bij de winkel. Ook het specifieke assortiment willen we in ere houden. Waar kun je verder in Nederland nog terecht voor een rokhemd, een smokingjasje of een op maat gemaakt overhemd? De doelgroep willen we wel wat verjongen. Nu is het 50+, daar willen we 30+ van maken. Dat gaan we vooral proberen door een aangepast inkoopbeleid en goede PR in de vorm van nieuwsbrieven en een gerichte klant-benadering.’

Wat zijn de plannen voor de toekomst?

“We zijn nu net een jaar bezig en hebben al een groei gerealiseerd. Het streven is nu om de winkel goed te positioneren, daarna zien we wel verder. De rest van onze plannen houden we ook liever voor onszelf. Maar we hebben de zaak niet gekocht om bij één winkel te blijven, laat ik het daarop houden.”