TOP

Gfk: sportbestedingen 2009 gedaald

De Nederlandse sportdetailhandel sloot het jaar 2009 af met een min in december. Het laatste kwartaal van 2009 pakte iets minder ongunstig uit. Onderzoeksbureau Gfk presenteert bestedingscijfers van de Nederlandse consument.

In de laatste maand van 2009 zijn de totale bestedingen in Nederland aan sportkleding gedaald ten opzichte van dezelfde decembermaand in 2008. De daling werd veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks (-19%). Het gemiddeld besteed bedrag van de Nederlandse consument ging echter omhoog zo laten de cijfers van Gfk zien.

Hand op de knip

De Nederlandse consumenten gaven in de periode van oktober tot en met december 2009 minder geld uit (-5%) aan sportkleding (totaal van vrouwen-, mannen- en kindersportkleding) dan in hetzelfde kwartaal in 2008. Het aantal gekochte stuks daalde, maar het gemiddeld besteed bedrag steeg licht. De bestedingen aan vrouwensportkleding daalde met 9 procent en dit werd veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks. Het gemiddeld besteed bedrag per vrouwensportkleding artikel is gestegen. In het segment mannenmode daalde de bestedingen ook met drie procent. Ook hier veroorzaakte de daling van het aantal gekochte stuks voor een daling. Het gemiddelde besteed bedrag steeg.

Het koopgedrag van Nederlanders in het kindersportkleding segment is in de laatste drie maanden van het vorige jaar gelijk gebleven. Het aantal gekochte stuks is stabiel gebleven en het gemiddeld besteed bedrag per artikel voor kinderenen is eveneens stabiel gebleven.