TOP

GfK onderzoek: vooral mannen kopen badkleding in een sportzaak

Iets meer dan één op de vier, en slechts één op de negen vrouwen gaat voor bad- en beachkleding naar een sportzaak. Dat blijkt uit GfK-onderzoek in opdracht van Sportcult onder ruim 2000 consumenten.

Wie op zoek is naar bad- of beachkleding heeft veel opties. Meerdere kanalen beconcurreren elkaar. Van kledingwinkels en warenhuizen tot sportzaken en lingeriewinkels. En door internet en postorderbedrijven hoeven mensen niet eens naar een fysieke winkel te gaan als ze dat niet willen. Marktonderzoeksbureau GfK bracht de keuzes van de Nederlander in kaart.

19% van de Nederlanders gaat voor badkleding naar een sportzaak. Het verschil tussen mannen en vrouwen is groot. 28% van de mannen en 11% van de vrouwen koopt zijn badkleding in een sportzaak. Voor de mannen staat de sportbranche daarmee bovenaan op dat gebied. Het aantal mannen dat daarvoor kiest is net iets groter dan de groep die naar warenhuizen (27%) gaat. Kledingketens (13%) en kledingwinkels en -boetiekjes (10%) staan derde en vierde.

De vrouwen kopen hun badkleding hoofdzakelijk in lingeriewinkels (32%). Opvallend veel vrouwen (16%) bestellen via een postorderbedrijf. Ook de warenhuizen (13%) en kledingketens (11%) doen het nog beter dan de sportzaken.

Meer over dit onderzoek in de komende editie van Sportcult (10 juli).