TOP

GfK maandcijfers: consument houdt hand op de knip

Helaas wist de Nederlandse consument de sportzaken in de derde maand van 2011 nauwelijks te vinden. Zowel voor dames-, heren- en kindersportkleding werd er in maart de hand op de knip gehouden (-6 procent) ten opzichte van dezelfde maand in 2010.

Nederlandse consumenten liepen in maart met minder sportartikelen de winkeldeuren uit (-4 procent) en het totaal besteed bedrag daalde ook licht. Kijken we naar de kwartaalcijfers van de eerste drie maanden van 2011 dan zien we een daling (-5 procent) invergelijking met hetzelfde kwartaal in 2010. De oorzaak van deze daling werd met name door de vrouwen veroorzaakt. Zij lieten de sportzaken massaal links liggen. De verkoopdaling van min 12 procent werd veroorzaakt door minder aankopen en minder hoge bedragen aan de kassa.

Forse stijging

In het mannensegment was een iets mindere dramatische daling (-2 procent) waarneembaar. De mannen kochten meer sportartikelen, maar hun bongemiddelde was lager. Vaders en moeders gingen van januari tot en met maart wel los op de kindersportafdeling. De stijging van 20 procent kwam tot stand doordat er meer artikelen werden verkocht en er gemiddeld meer werd uitgegeven per transactie.