TOP

Hoe gaat het met kledingmerk Q?

Iedere maand neemt Sportcult een sportmodemerk onder de loep en vraagt hoe het gaat. Deze maand spraken we met Palmela de Klerk, marketing manager van Q1905, over Maarten Meiners. Het nieuwe gezicht van kledingmerk Q.

Waarom een nieuwe ambassadeur voor Q?

“Maarten is één van onze gezichten. Op onze site vind je een overzicht van alle ambassadeurs (o.a. Guus Meeuwis, Renger van der Zande, Guillaume Elmont) van ons merk. Zoals we ook in onze collecties diversiteit aanbrengen, zoeken we in de vertegenwoordigers van ons merk ook naar diversiteit.”

Waarom een skiër? Is dit niet een vreemde combinatie met een casual kledingmerk voor heren?

“Onze roots liggen in de sport. De Q-stijl is nu casual maar wel nog steeds ‘sportgeïnspireerd’. Onze ambassadeurs zijn actief in meerdere takken van sport o.a. judo, turnen, autoracen, voetbal, wielrennen en nu ook skiën. Wij willen niet alleen de meest voor de handliggende sporten steunen maar juist ook die sporten waar de budgetten minder toereikend zijn. Maarten is één van de grootste beloftes van het Nederlandse Nationale Alpine skiteam. Vorig jaar is hij Nederlands Kampioen geworden en heeft hij deelgenomen aan het WK. Wij ondersteunen hem graag in zijn weg naar de internationale top.

Gaat de verkoop beter als jullie Q koppelen aan een bekende Nederlander?

“Het is uiteraard belangrijk voor een merk om zichtbaar te zijn in de media. Dit kan op meerdere manieren. Eén daarvan is het koppelen van het merk aan bekende Nederlanders. Maar onze ambassadeurs komen niet alleen uit de sport. Ook binnen de entertainment zijn er meerdere artiesten die Q uitdragen. Acteurs, zangers, cabaretiers, DJ’s. Met Armin van Buuren hebben we zelfs recentelijk een kleding en schoenenlijn ontwikkeld.”

Hoe (en hoe lang) gaat Maarten zijn rol als ambassadeur invullen?

“Wij hebben geen termijn met Maarten afgesproken. Zolang wij elkaar kunnen blijven vinden in een gemeenschappelijk doel zal Maarten een mooie rol voor ons kunnen vervullen en kunnen wij Maarten supporten.”

Deze kledinglijn is alleen voor heren. Lanceren jullie op korte termijn ook nog een Q dameslijn?

“Jazeker. Natuurlijk hebben we altijd al damesschoenen in de collectie gehad. De focus van de kleding lag echter in eerste instantie op de heren. In de kledingcollectie van SS12 zullen voor het eerst weer damesitems opgenomen worden. Wij kijken hier erg naar uit. De lancering vindt plaats tijdens de Bread and Butter zomer 2011 editie in Berlijn.”

Wie zouden jullie dan graag als (vrouwelijke) ambassadeur willen hebben?

“We hebben meerdere namen op ons wensenlijstje staan. Zowel binnen de sport als in de entertainment. Wordt vervolgd…”