TOP

GfK consumenten bestedingscijfers augustus 2012: -10%

Augustus 2012 was geen beste maand voor de Nederlandse modebranche. De bestedingen aan kleding (het totaal van vrouwen-, mannen-, baby-, kindermode en bodyfashion) zijn gedaald (-10%) ten opzichte van de bestedingen aan kleding in augustus 2011.

De daling wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren. De consument besteedde gemiddeld 5% minder per artikel. Ook het aantal gekochte artikelen lag 5% onder dat van augustus 2011.

Klappen voor de zelfstandige
De klap moet vooral gevoeld zijn in de zelfstandige modezaken. De consument gaf aan daar maar liefst 14% minder te hebben besteed.  Sinds november 2011 lopen de zelfstandige modezaken achter op de overige aankoopkanalen. De daling in bestedingen bij de zelfstandige modezaken wordt veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks met 8% en een daling van het gemiddeld besteed bedrag van 6%.

Overige aankoopkanalen
Toch daalden ook de bestedingen bij de overige aankoopkanalen ten opzichte van augustus 2011 (-9%). Ook deze daling wordt veroorzaakt door een combinatie van een lager gemiddeld besteed bedrag (-5%) en een daling van het aantal gekochte stuks (-4%).