TOP

GfK-analyse: ‘Helft van de kleding wordt in de sale gekocht’

Werd vorig jaar nog 46% van de bovenkleding in de aanbieding gekocht, dit jaar is dit aandeel gegroeid naar 50%. Dit concludeert onderzoeksbureau GfK uit een analyse naar aanbiedingen in de modemarkt.

Het afgelopen jaar is duidelijk te zien dat er steeds meer bovenkleding- en badkleding artikelen in de uitverkoop wordt gekocht, analyseert onderzoeksbureau Gfk.

Mannenmode wordt het meest in de uitverkoop gekocht en babykleding het minst. Van alle vrouwen- en mannenbovenkleding samen, voor consumenten van 15 jaar en ouder, wordt 53% van de gekochte artikelen in de aanbieding gekocht. Binnen badkleding is het verschil tussen 2011 en nu nog groter dan bij bovenkleding; vorig jaar werd 41% in de sale gekocht, dit jaar maar liefst 52%.

Discounters
Binnen mannen- en vrouwenbovenkleding worden de meeste artikelen in de uitverkoop gekocht bij discounters (69%), warenhuizen (61%) en (multi) brand ketens (54%). Bij pure internet retailers wordt slechts 43% van de dames- en herenkleding in de aanbieding gekocht.

Jassen en jacks
Productgroepen die opvallend vaak in de aanbieding worden gekocht zijn jassen/mantels (58%) en jacks/parka’s (60%). Broeken en shirts worden in ongeveer de helft van de gevallen in de sale. Het zijn dus voornamelijk de duurdere artikelen waarbij de consument op zoek gaat naar voordeel.

Koopjesjagers
Het is met name de consument van 50 tot 65 jaar die in de aanbieding koopt. Maar liefst 56% van alle bovenkleding die zij kopen is afgeprijsd. Daarnaast kopen grote gezinnen, met drie kinderen of meer, veel kleding in de aanbieding (55%).