TOP

Gallery Tailors: “Wij willen de beste custom made-ervaring aanbieden”

Bastiaan Tan en Tom Doppen kleden in hun winkel Gallery Tailors in de Jordaan zakenmannen in maatpakken gemaakt van luxe Italiaanse stoffen. “Wij willen de beste custom made-ervaring aanbieden.”

Textilia’s mannenmoderedacteur sprak met Tom Doppen, een van de oprichters van Gallery Tailors.

Waarom zijn jullie begonnen met Gallery Tailors?

“We wilden graag iets doen met onze jarenlange ervaring en kennis op het gebied van maatkleding. Mijn compagnon Bastiaan Tan heeft bij Suitsupply, Oger en later aan de productiekant gewerkt, ikzelf bij Possen. Dit was medio 2010, toen kwam het hele made-to-measure-gebeuren net onder de aandacht. Destijds waren er nog weinig aanbieders van made to measure. Dat is nu wel anders. Eigenlijk is het best een concurrerende markt. Tot nu toe gaat het goed, boven verwachting eigenlijk. We merken dat klanten het fijn vinden dat wij specialisten zijn en alleen custom made-kleding aanbieden. Dat heeft er mede voor gezorgd dat we een goede start hebben gehad.”

Hoe komt het dat de vraag naar maatkleding ineens zo groot is?

“Voorheen was iedereen nog wat onwetend en kocht men gewoon een confectiepak van een mooi merk. Dat je mouwen net wat langer waren en het jasje net niet getailleerd genoeg was, nam je maar voor lief. De klant wist niet dat het beter kon. Toen aan die productiekant steeds betere pakken werden gemaakt en retailers made-to-measure gingen omarmen, werd het fenomeen steeds bekender. Tegelijkertijd werd er in de mannenmodetijdschriften steeds meer aandacht aan besteed en hoorden steeds meer mannen van het fenomeen maatpak.”

Hoe gaan jullie te werk in de winkel?

“We willen de beste ‘custom made-experience’ aanbieden. Zo weten we dat klanten het moeilijk vinden om aan de hand van kleine stukjes stof te kiezen welk materiaal ze willen voor hun pak. Ook weten mannen vaak niet wat voor model ze willen. Ze weten meestal wel wat voor stijl ze mooi vinden – bijvoorbeeld klassiek of modern- maar daarna haken ze al snel af. Daarom maken wij elk seizoen een reeks pakken, 35 à 40 soorten, die we in de winkel hangen. Die kunnen mannen dan passen en aan de hand van deze prototypes aangeven wat ze mooi vinden. Mannen vinden dat erg fijn, merken we. Negen van de tien klanten kiezen voor een van deze modellen, een enkeling geeft aan dat hij de zakken of de revers net wat anders wil. Klanten kunnen eigenlijk winkelen als in een confectiewinkel, maar hebben wel 3 tot 4 weken later het perfecte pak in huis. Voor €849,- leveren we een pak in een luxe, kreukherstellende stof en een full canvas maakwijze”.

Hoe ziet jullie assortiment eruit?

“We hebben allereerst een ‘essentials’-collectie met de beste blauwe en grijze stoffen: deze zijn vooral populair onder bankiers en andere zakenmannen die voor een traditioneler pak gaan. Daarnaast hebben we nog de ‘limited edition’-collectie, die bestaat uit meer uitgesproken pakken. Daar zit net wat meer kleur en prints in. Wij merken dat dat hele formele steeds sportiever wordt. Zo zien we veel jasjes die geen schoudervullingen meer hebben. Of jasjes met een iets breder revers, dat ook weer wat sportiever. Voor onze maatpakken werken we vooral met Italiaanse stoffenleveranciers. Daarnaast hebben we ook accessoires in de collecties zoals dassen en pochets van Viola Milano en manchetknopen van Codis Maya. Maar we verkopen ook jeans van Tramarossa en knitwear van John Smedley.”

Wat maakt jullie verder nog anders dan andere winkels of merken die maatpakken aanbieden?

“Het belangrijkste is dat we heel persoonlijk werken. Klanten worden altijd geholpen door Bastiaan of door mij; wij meten ook alles zelf op. Een pak zit zo goed als degene die het opmeet. De basis van opmeten en patronen bepalen is niet zo moeilijk, dan heb je met een cursus of twee wel geleerd, maar om het echt in de vingers te krijgen moet je vooral jarenlange ervaring opdoen. Dat hebben wij. Ook is het een kunst om de wensen van de klant te achterhalen, dat is vooral een kwestie van de juiste vragen stellen en dat vervolgens vertalen naar een pak. Ook dat kunnen wij door onze ervaring goed. Veel van onze klanten dragen al twintig jaar pakken en willen ergens naartoe waar ze goed worden geholpen en niet steeds opnieuw hoeven uit te leggen wat ze willen. En dat kan bij ons.”

Waarom hebben jullie gekozen voor een winkel in de Jordaan en niet bijvoorbeeld de Zuidas?

“Ook weer om die beste ‘custom made-experience’ aan te bieden; klanten kunnen even loskomen van hun werk en op een van de mooiste plekken in Amsterdam even een uur tot anderhalf uur tijd voor henzelf hebben. Je wordt daar echt blij van als je dat een keer in de zoveel tijd doet.”

Hoe zorgen jullie voor nieuwe klanten?

“Het gros van onze klanten komt hier via via terecht. Het draait er vooral om dat we goede pakken leveren, goede adviezen geven en klanten op een prettige manier ontvangen. Ook bellen we klanten na een paar weken na om te vragen of ze echt blij zijn met hun pak. Dat zijn allemaal aspecten die mannen erg waarderen en ons aanbevelen bij anderen. Daarnaast krijgen we veel klanten via Google. Dat is toch waar de meeste mensen zoeken.”

Wat zijn jullie doelstellingen voor de toekomst?

“We zeggen zelf altijd ‘we willen groot worden door klein te blijven.’ Dus we hoeven niet heel veel winkels te openen. We willen het gewoon bij één winkel houden, maar zouden graag wel online willen groeien. Dat is ideaal voor klanten die eerder bij ons zijn geweest en opnieuw een shirt of zelfs pak willen kopen.”