TOP

Franken-Kleding is levendig en afwisselend: “We noemen Franken-Kleding altijd een mini-weidewinkel”

Al 150 jaar is Franken-Kleding een gewaardeerd klein warenhuis in Bergeijk. De huidige eigenaren, Anne (links) en Noor Franken, zetten de solide koers voort, maar zijn ook altijd in voor een uitdaging. “Anders wordt het maar saai.”

Beelden: Franken-Kleding

Voor wie naar Franken-Kleding in het Noord-Brabantse Bergeijk reist, is de rit ernaartoe al een feestje. De uitgestrekte groene velden – in 2013 is de plaats verkozen tot ‘Groenste dorp van Europa’ – zorgen voor een instant vakantiegevoel. Geen wonder dat de modezaak regelmatig wordt bezocht door toeristen die in de omgeving verblijven. “Zeker 90 procent van onze klanten komt bij ons binnen via mond-tot-mondreclame”, vertelt Anne Franken, die samen met zus Noor als vijfde generatie de winkel runt. Dit weet ze door de toevoeging van de vraag – waar ken je Franken-Kleding van? – op de aanmeldkaart voor een vaste klantenpas. In 2022, tijdens de viering van het 150-jarig jubileum, trekt het bedrijf door allerlei extra publiciteit meer nieuwe klanten aan. Zo wordt het hele jaar om de week een speciale activiteit georganiseerd. En nog steeds valt de volle evenementenkalender op – variërend van een Ladies Night en een Classy mannen Event tot een Shoppen & Special bier Event.

Ruime doelgroep

Net zo levendig en afwisselend is de zaak zelf, die dit voorjaar voor een deel grondig is verbouwd. Het middenstuk is van een donkere en vrij gesloten ruimte getransformeerd naar licht en open, onder andere door het gebruik van blankhouten panelen, die prettig transparant zijn. Een bewuste keuze; de ondernemers merken dat klanten weer openstaan voor meer zichtbaarheid en persoonlijk contact. Noor Franken: “Je kan hier redelijk anoniem winkelen, maar klanten vinden het vaak juist fijn om te horen of iets ze staat of niet.” Tijdens een rondje door de groots opgezette winkel beland je van de ene wereld in de andere. Het assortiment is gericht op een ruime doelgroep, van zestienjarigen tot zestigplussers, mannen en vrouwen, en biedt het nodige aan lifestyleproducten. “We noemen Franken-Kleding altijd een mini-weidewinkel”, zegt Noor. “We bieden een ruim aanbod, maar hebben niet de vele meters.”

Perfecte mix

Hoewel ze beiden een andere carrière voor ogen hadden, Anne werkte bij een drukkerij en Noor als etaleur bij V&D, nemen de zussen 25 jaar geleden het familiebedrijf over van hun ouders. Ze vullen elkaar mooi aan: Anne houdt zich vooral bezig met de commerciële aspecten, Noor met de creatieve kant. Noor: “Anne houdt van snel en dynamisch, ik ben wat rustiger, bedachtzamer. Ik ben financieel onderlegd terwijl Anne voor vernieuwing gaat.” Continuïteit en vernieuwing: volgens de retailers is dit een perfecte mix voor een onderneming. Deze uitgangspunten stonden bij vader en moeder Franken al hoog in het vaandel. “Zij durfden trends te volgen en te veranderen als dit nodig was”, verklaart Anne. “En keuzes te maken in segmenten en doelgroepen.” Met dit voorbeeld voor ogen maken de huidige eigenaren dertien jaar geleden de keuze om te stoppen met klassieke merken als Frank Walder en Gerry Weber. In plaats daarvan voegen ze een jongere doelgroep met trendy labels toe.

Nieuwsgierig

De gedreven ondernemers weten heel goed waar ze heen willen en zijn altijd nieuwsgierig op zoek naar verbetering. Regelmatig verdiepen ze zich via cursussen en workshops in onderwerpen als social marketing. Daarbij durven ze ook de regie uit handen te geven aan medewerkers, die onder meer zelfstandig op wekelijkse basis de doorverkoop in de gaten houden en items bijbestellen. Anne: “Hierbij kijken dan weer twee jongere meiden mee, die net even andere ontwikkelingen zien op festivals of op straat. Een commerciële inslag is goed, maar soms moet je ook iets anders durven uit te proberen. Anders wordt het maar saai in de winkel. We ondernemen inderdaad graag samen. Dit creëert ontzettend veel gedrevenheid en betrokkenheid.”

Deze reportage verscheen eerder in Textilia magazine.