TOP

Financier houdt bijna miljoen over aan Witteveen-drama, Wibra scherpt concept aan en dit was modejaar 2019

Mediamagnaat Cees Bohnenn, een van de geldschieters achter Victory and Dreams (Witteveen) hield bijna een miljoen over aan het modedebacle. Verder: Wibra scherpt het retailconcept aan, Omoda introduceert een herbruikbare ‘ecobox’ en tijd voor mode-eindejaarslijstjes.

‘Financier verdiende bijna 1 miljoen aan overnames Witteveen-eigenaar’

Mediamagnaat Cees Bohnenn is een van de geldschieters achter de doorstart van Charles Vögele en Witteveen door Victory and Dreams, de failliete modeholding van Lex Hes en zijn zoon Philippe. Dat meldt Quote. Vader en zoon Hes klopten in maart 2017 bij Bohnenn aan om de bankroete Nederlandse Charles Vögele-winkels te kunnen kopen. In eerste instantie ging het om een geldlening van €4 miljoen. Dat bedrag liep op naar €9,8 miljoen omdat Hes daarna eerst de Witteveen-keten opkocht en vervolgens zo’n 180 zaken van Charles Vögele in Duitsland. Zo snel als Victory and Dreams zijn mode-imperium opbouwde, brokkelde het ook weer af. In maart van dat jaar viel Charles Vögele Duitsland om. Drie maanden later volgden de Nederlandse winkels, die inmiddels waren omgebouwd naar het Miller and Monroe-concept. En op 28 november 2019 viel het doek voor Witteveen. Financier Bohnnen is volgens Quote de lachende derde: hij houdt bijna een miljoen over aan het retaildrama. Hes moest zijn geldschieter €10,7 miljoen terugbetalen over een lening van €9,8 miljoen.

Wibra scherpt retailconcept aan

Schoenen- en kledingdiscounter Wibra werkt met retailadviesbureau Crossmarks aan een nieuwe strategie. Daarmee wil het bedrijf beter inspelen op de ontwikkelingen in de retailmarkt en de veranderende wensen van de consumenten. Het gaat om een nieuw ‘responsive formuleconcept’ met een ‘duidelijke markt- en merkpositionering’. “De aangescherpte retailstrategie moet het sterke merk uiteindelijk nog meer verbinden met de wensen van de klant en ertoe bijdragen dat Wibra de consument ook in de toekomst kan voorzien van een relevant productenaanbod”, laat de keten in een persbericht weten. Hoe dit er concreet uit zal zien, is nog niet bekendgemaakt.

Sneakerness haalt recordaantal sneakers op voor goede doel

Sneakerconferentie Sneakerness ontving tijdens de editie op zaterdag 30 november en zondag 1 december in Rotterdam niet alleen een recordaantal bezoekers, maar vestigde ook een record met een sneakerinzamelingsactie voor het goede doel. Bezoekers doneerden die dag meer dan 300 paar schoenen voor Afrika bij de speciaal voor de actie ingerichte ‘sneakerboom’. Niet eerder werden er in Nederland in één weekend zoveel sneakers opgehaald voor het goede doel, meldt de organisatie in een persbericht. Het blijft niet bij 300 exemplaren, want sneakerzaken Woei, Sneakerbaas en Sunika en label Fila hebben ook toegezegd mee te doen aan de actie. Stichting Sneakers in Paradise doneert de ingezamelde schoenen volgend jaar aan verschillende Afrikaanse landen.

Omoda introduceert herbruikbare ‘ecobox’

Omoda biedt per december 2019 een milieuvriendelijkere verzend- en retouroptie aan dan de reguliere kartonnen verpakking: de ‘ecobox’. Deze opvouwbare verzenddoos van kunststof kan meer dan 50 keer hergebruikt worden. De schoenenketen neemt 5.000 exemplaren in gebruik. De retailer is al langer op zoek naar manieren om duurzamer te leveren, gezien het aantal online bestellingen in Nederland en daarbuiten onverminderd groeit. Vorig jaar werd een nieuwe inpakmachine in gebruik genomen, die loze lucht in pakketten met 46 procent vermindert en 25 procent laadvolume bespaart. “Een goede eerste stap”, zegt coo Jan Baan in een persbericht. “Maar uiteindelijk vervoer je nog steeds al die kartonnen doosjes, die eenmaal bij de klant thuis de prullenbak in gaan.”

Hoe het werkt: klanten met een bestelling die qua formaat in de verzenddoos past, krijgen een milieubewuste verzendoptie als keuze in het bestelproces in ruil voor €4,95 statiegeld. Na ontvangst sturen ze de box met of zonder geretourneerd product terug naar Omoda en krijgen ze dat bedrag teruggestort. Lege boxen kunnen opgevouwen in de brievenbus. De schoenenketen ontwikkelde het concept met verpakkingsspecialist Paardekooper. De afgelopen maanden draaide Omoda een pilot met een aantal herbruikbare verzenddozen. De voorraad testboxen was binnen één dag na livegang op.

Eindejaarslijstjes: het modejaar 2019 en de mode van de jaren ’10

December is aangebroken: tijd om terug te blikken op het jaar 2019 en het decennium 2010-2019. Knack komt met een modeoverzicht van de ‘teenies’ (2010-2019), een tijdperk waarin de textielsector ‘bijna onopgemerkt binnenstebuiten is gekeerd’. En stijlredacteur Cécile Narinx van de Volkskrant vat het modejaar 2019 samen een aantal spraakmakende outfits en kledingstukken: van Kim Kardashians wetlookjurk tot Gucci’s blackface-coltrui.