Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Uitstel van betaling Hudson’s Bay, Witteveen failliet en duurzame mode geen alternatief voor fast fashion

Hudson’s Bay en Witteveen zijn in diepere financiële problemen gekomen. Verder: de genomineerden Dom Bontje 2019 zijn bekend en David Laport opent tijdelijke winkel. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 25 november.

Faillissement Witteveen

Witteveen is donderdag failliet verklaard laat curator J.M. Molkenboer aan de media weten. De vrouwenmodeketen vroeg dinsdag surséance van betaling aan. De dertig winkels blijven voorlopig open terwijl de mogelijkheden tot een doorstart worden onderzocht. Twee jaar geleden ging Witteveen ook al bankroet, maar kon toen een doorstart realiseren door een overname van Victory & Dreams Holding. Deze investeringsmaatschappij was ook betrokken bij de doorstarts van ketens Men at Work en Miller & Monroe. Echter zonder veel succes; Men at Work ging in 2018 alsnog failliet en Miller & Monroe zag dit jaar het doek vallen. Ook Victory & Dreams bestaat niet meer, de holding werd afgelopen september failliet verklaard.

Pop- up David Laport

De Nederlandse ontwerper David Laport opent een 5-daagse pop-up winkel aan de Elandsgracht in Amsterdam ter ere van zijn 5-jarige jubileum, zo staat in een persbericht. Hier verkoopt hij de speciale ‘5YRS Anniversary collectie’ bestaande uit items die zijn gemaakt van stock-materialen gecombineerd met een duurzame stof uit Japan gemaakt van houtsnippers. Laport studeerde af in 2012 en showde zijn eerste collectie twee jaar later op de Amsterdam Fashion Week. Hij werd internationaal bekendheid toen hij sterren kleedde als Solange Knowles en Rihanna. Ter ere van het lustrum is er ook de modetentoonstelling Let’s Dance! in het Gemeentemuseum Den Haag waar, naast het werk van collega-ontwerpers, Laports creaties te zien zullen zijn.

Hudson’s Bay verder in de problemen

De Nederlandse tak van Hudson’s Bay heeft uitstel van betaling aangevraagd omdat de van oorsprong Canadese warenhuisketen niet meer aan de betalingsverplichtingen kan voldoen. Verschillende media, waaronder de NOS, melden dat er een bewindvoerder is aangesteld die gaat kijken of de 15 winkels in Nederland open kunnen blijven tot de afgesproken sluitingsdatum van 31 december 2019. Half september werd bekend dat Hudson’s Bay vertrekt uit ons land, waardoor 1400 medewerkers hun baan verliezen. Het sociaal plan dat eerder voor de werknemers werd overeengekomen, blijft van kracht, bevestigen zowel de onderneming als vakbond CNV.

Wie wint Dom Bontje 2019?

Rappers Boef, Lil’ Kleine en Donnie zijn genomineerd voor de titel Dom Bontje 2019. Dit maakt de stichting Bont Voor Dieren donderdag bekend op Instagram. Naast de rappers zijn ook Samantha Steenwijk, Gerard Joling en Jackie Groenen genomineerd. Bont Voor Dieren reikt de prijs sinds 2004 jaarlijks uit aan bekende Nederlanders die bont dragen. De verkiezing wordt gebruikt om aandacht te vragen voor ‘het dierenleed dat schuilgaat achter het dragen van bont’. Famke Louise was het domme bontje van 2018.

More is more

Ook al puilen onze kledingkasten uit en kunnen we duurzamere mode kopen die langer meegaat, toch blijven we een voorliefde houden voor het kopen van fast fashion. Dit concludeert onderzoeker Irene Maldini van de Hogeschool van Amsterdam. Ze promoveert dinsdag aan de Vrije Universiteit. Maldini onderzocht voor haar promotieonderzoek vijftig kledingkasten. Speciaal voor iemand gemaakte kleding werd niet langer bewaard en ook niet vaker gedragen dan goedkopere items. Vrouwen die kleren van goede kwaliteit het meest waardeerden en zeer milieubewust waren, hadden zelfs de grootste garderobes, zag Maldini.

De deelnemers aan het onderzoek hadden gemiddeld 130 kledingstukken, sokken en ondergoed niet meegeteld. Maar liefst 28% was het laatste jaar niet gedragen. Gemiddeld koopt de Nederlandse consument elk jaar 46 nieuwe kledingstukken. “Kleding dient vaak niet om een ander kledingstuk te vervangen”, zegt Maldini in Het Parool. “De aanschaf van een speciale jurk belet de consument niet om er nog één te kopen.”

Kapitaalinjectie Vinted

Vinted, dat momenteel de Nederlandse beeldbuis bombardeert met tv-spotjes, heeft €128 miljoen opgehaald in een kapitaalronde. Dit geld is nodig om de technologie achter het platform verder te ontwikkelen en expansie te versnellen. Vinted werd in 2008 in Litouwen opgericht als digitaal platform voor de verkoop van tweedehandskleding. Het bedrijf zou nu ongeveer een miljard euro waard zijn, aldus het Belgische Retaildetail. Het platform is beschikbaar in twaalf landen, waaronder sinds afgelopen september in Nederland.