TOP

Femmes du Sud geeft gas: ‘Vijftig procent omzetgroei lijkt ons realistisch’

Na tien jaar bouwen aan vrouwenmodemerk Femmes du Sud willen eigenaren Annemiek Buijs en Karin Vink nu flink gas geven. Met opvallend hechte connecties met retailpartners als essentiële factor. “We geloven zo in het samen doen, daar word je alleen maar sterker van.”

Foto: RJR Fotografie

Op een schaal van 1 tot 10: welk cijfer geef je Femmes du Sud op dit moment?

Mede-eigenaar Karin Vink (KV, links op de foto): “Een 8. De collectie klopt, we hebben heel fijne producenten en productiemanagers, de online propositie staat goed op de rit en we hebben een goede band met retailers. Daarbij groeit de naamsbekendheid bij retailers en consumenten. Er heerst nu echt een buzz in de markt van: dit merk moeten we hebben. Alles loopt zoals we het hadden bedacht, dus nu op naar de 9 en 10.”

Mede-eigenaar Annemiek Buijs (AB): “We hebben lang gebouwd aan het merk en aan veel knoppen gedraaid. Nu zijn we een heel eind en valt alles op zijn plaats. Een mooi fundament is gelegd.”

Femmes du Sud bestaat in 2022 tien jaar, wat was het moment dat je dacht: we zijn op de goede weg?

AB: “Het merk heeft zich organisch ontwikkeld. We zijn begonnen met accessoires en daar kwamen vesten bij, een zijden blouse en uiteindelijk meer stukken. Het smaakte iedere keer naar meer. We hadden duidelijk een doelgroep en het soort retailer – de mooiere vrouwenmodeboetieks in het midden-hoog segment – voor ogen en binnen no time lagen we bij vijfentwintig winkels. Toch heeft het tot 2018 geduurd voor de collectie volledig was en ‘body’ had.”

KV: “De eerste vijf jaar hebben we echt moeten zoeken naar goede leveranciers. We waren gedesillusioneerd doordat we het gevoel hadden dat we zelf het wiel moesten uitvinden. De mode is zo’n ondoorzichtige markt. Waar haal je mooie stoffen en wie kan goed produceren? Het heeft veel tijd gekost voordat we daarachter waren. Maar dat heeft ook tot mooie resultaten geleid.”

‘Organisch groeien is leuk, maar je moet oppassen dat dit niet in een excuus verandert om geen grote stappen te maken’

Wat is de beste keuze van de afgelopen jaren?

KV: “Om te blijven focussen op onze doelen en ons niet te laten afleiden door allerlei zaken. Het is bijvoorbeeld heel verleidelijk om in zee te gaan met een Duits agentschap dat zich bij ons heeft gemeld. Maar nee, we kiezen eerst voor de Nederlandse markt. Wat willen we bereiken? Dat houden we onszelf steeds weer voor.”

AB: “In 2018, 2019 dachten we: of we gaan nu gas geven en naam en faam maken of het pionieren is wel klaar. Toen hebben we gekozen voor gas geven.”

KV: “Organisch groeien is leuk, maar je moet oppassen dat dit niet in een excuus verandert om geen grote stappen te maken.”

Hoe heeft het bedrijf zich sindsdien ontwikkeld?

AB: “We zitten nu op 53 winkels en elk seizoen willen we er zeker tien verkooppunten bij, tot we een mooie verdeling hebben over het hele land. We zitten in een hoger segment met een selectieve markt, dus we moeten goed kijken waar we willen liggen.”

KV: “Daarnaast hebben we serieuze budgetten vrijgemaakt om de naamsbekendheid te verhogen. Zodat we zowel bij de retailer als bij de consument regelmatig onder de aandacht komen.”

En qua omzetgroei?

KV: “We gaan voor dertig procent omzetgroei binnen twee jaar en uiteindelijk voor vijftig procent. Dat lijkt ons realistisch.”

AB: “We voelen het aan alle tekenen. Het afgelopen seizoen zijn we dertig procent in ordergrootte gestegen. En de doorverkoopcijfers zijn bij alle retailers heel goed. Nu (medio november, red.) zitten veel winkels al op een doorverkoop van zestig, zeventig procent. Daarbij hebben we een B2B-portal en daar is bizar veel uit nabesteld. Vooral uit de Essentials-lijn. Na alle comfortabele jogging- en loungewear was er opeens sterke behoefte aan blazers en pakken. Een andere bestseller is het pak dat ik nu draag: een jersey pullover met grote pofmouwen en een elegante jersey broek van merinowol met elastieken tailleband. Comfortabel maar stijlvol.”

KV: “Dit pak kost vierhonderd euro, maar die konden we uitdelen. We hadden er wel twee keer zoveel van kunnen verkopen.”

Hoe gaat het met de schoenenlijn?

KV: “Heel goed. De laatste maanden is vijfentwintig procent van de omzet afkomstig van schoenen. Er wordt goed op gereageerd dat de kleuren van de kleding doorlopen naar de schoenencollectie. Als je bij ons een donkerbruine leren rok koopt, passen de laarzen er meteen bij. Onze retailers verkopen hierdoor steeds meer schoenen.”

AB: “Onze modellen zijn elegant en hebben een waanzinnige pasvorm met een comfortabele leest. Tussen alle robuuste schoenen en laarzen zijn er op de Nederlandse markt weinig aanbieders met deze stijl en prijs. Zelfs de interesse in de schoenenbranche is hierdoor gewekt.”

Wat houdt jullie op dit moment bezig?

KV: “We hebben pas een enquête gehouden onder onze retailklanten. We wilden weten hoe we onze service kunnen verbeteren in en na het seizoen en hoe we verder een toegevoegde waarde kunnen zijn. Hiervoor hebben we onze ‘retail care’-tak geformaliseerd. Zo hebben we een medewerker aangetrokken die, als de collecties zijn uitgeleverd, nog beter in de gaten houdt welke artikelen goed verkopen en welke niet.”

AB: “Grote winkels sturen wekelijks doorverkoopcijfers, maar we willen ook kleinere, vaak niet-geautomatiseerde retailers monitoren en helpen. Dus die benaderen we persoonlijk, zodat we kunnen meebewegen met de ontwikkelingen in de markt. Zo kregen we via de enquête terug dat ondernemers het fantastisch vinden om te kunnen schakelen in het seizoen. Ze kunnen via de B2B-portal ontbrekende maten bijbestellen of stijlen orderen die ze missen. Daar hebben we afgelopen seizoen toch wel naam mee gemaakt, merken we.”

Actieve samenwerking is een hot topic in de retail.

AB: “Het is tegenwoordig een van de voorwaarden of ondernemers in zee gaan met een merk. Wij hebben tijdens de coronacrisis ervaren hoe zeer dit gewaardeerd wordt. We hebben geweldige orders geschreven, er is niemand afgehaakt en we zijn netjes betaald. Dat heeft er alles mee te maken dat we veel voor ze hebben gedaan.”

KV: “Tijdens de eerste lockdown gingen we meteen alle retailers bellen en hebben we koffierondjes gedaan. Vervolgens zijn we een petitie gestart om de uitverkoop uit te stellen en zijn we tal van acties met ondernemers gestart om te zorgen voor traffic. We hebben click & collectlogo’s en QR-codes laten maken voor op de winkeldeuren, webshops en socialmedia-accounts gemaakt en met een aantal retailers met de voeten op tafel gebrainstormd over hoe we dat en het nieuwe seizoen konden aanpakken.”

AB: “Voor iedereen hebben we een persoonlijk betalingsvoorstel gemaakt en zo zijn we die periode met z’n allen aardig door gekomen.”

‘We horen nu qua omzet bij de top vijf van veel retailers. Daar wilde ik staan, ik wilde die plek veroveren’

Wat is de ideale samenwerkingsvorm volgens jullie?

AB: “Dat de lijnen kort zijn en je dus aan beide kanten snel kan schakelen. Als ik nu onze retailers app of bel, reageren ze meteen. Zelfs bij de meest introverte en op zichzelf staande ondernemers is het ijs gebroken.”

KV: “We willen een persoonlijke sparringpartner van retailers zijn en iedereen naar behoefte bedienen. De een spart graag op strategisch niveau, een ander is praktischer ingesteld. Wanneer ze komen inkopen, houd ik regelmatig een ‘spreekuur’, waarbij we van gedachten kunnen wisselen over marketing, acties of sales-activiteiten.”

Dit klinkt vrij tijdrovend, maar volgens mij krijgen jullie er ook energie van.

Beiden: “Jaaa!”

KV: “Het is ook zo leuk om te doen. Ik vind Coolblue wat dit betreft het ultieme voorbeeld. Dat je altijd een stap verdergaat en daarmee iedereen positief verrast. Ik vind ook niets leuker dan bedenken hoe je het beste uit marketing en sales haalt.”

AB: “Het inspireert enorm. We worden erg gevoed door alle ervaringen en informatie. Daar gaan we dan mee om de tafel om te kijken hoe we nog betere service kunnen verlenen.”

Jullie gingen op de barricaden tegen de uitverkoop en Karin is ook bestuurslid bij Inretail. Waar komt die betrokkenheid vandaan?

KV: “We geloven zo in het samen doen, daar word je alleen maar sterker van. Ik kom uit de benzine-retailbranche en daar wordt alles gedeeld, ik was ontzettend verbaasd toen ik in de mode stapte. Merken maken collecties en gooien dit vervolgens over de schutting van de retailers met de boodschap: succes ermee en tot volgend seizoen.”

AB: “Als agent was dat al nooit mijn stijl. Natuurlijk draait veel om kleding, maar er bestaat ook zoiets als ‘the reason why’ je bij Femmes du Sud komt. En deze redenen en extra voorwaarden worden alleen maar belangrijker.”

Wat levert deze werkwijze op?

AB: “We horen nu qua omzet bij de top vijf van veel retailers. Daar wilde ik staan, ik wilde die plek veroveren. Je kan een order van 20K verkopen, heel leuk, maar daar heb je niets aan als het uiteindelijk niet verkoopt. Daarbij gaat onze werkwijze zeker rond in de markt. Dit maakt dat nieuwe relaties meteen veel vertrouwen geven en een mooie order neerleggen.”

Hoe onderscheidt Femmes du Sud zich verder?

AB: “We hebben hard gewerkt aan een eigen signatuur. De collecties zijn vrouwelijk, draagbaar, clean, zonder al te veel toeters en bellen en on trend met een commercieel sausje. Onze doelgroep maakt veelal de keuze voor kwalitatieve stukken die lang meegaan – dat is een groot deel van het succes – en daar enten we elke collectie op. Nieuwe stuks passen qua stijl en kleurstelling moeiteloos bij items uit voorgaande seizoenen.”

KV: “Retailers waarderen de hoge kwaliteit van de materialen gecombineerd met een goede prijs. Waar goed op gereageerd wordt, is dat we kleine (kleur)programma’s maken, waarbij je je met een kleine switch voor verschillende gelegenheden kan kleden. Ook fijn voor de retail: er komt steeds minder in de uitverkoop. De essentials en schoenen sowieso niet en sommige items komen gewoon terug in het nieuwe seizoen.”

Waar staat Femmes du Sud over tien jaar?

AB: “Ons kortetermijndoel is om de Nederlandse markt goed op de kaart te zetten. Daarna volgen online en internationale markten als België, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië. Over tien jaar hopen we dat Femmes du Sud een mooie, steady Europese positie heeft. Met hetzelfde DNA – kwalitatief, goede pasvormen en scherpe prijzen – en hechte, persoonlijke samenwerkingen met retailers.”

CV

Annemiek Buijs (49) heeft jarenlange ervaring in de verkoop. Voordat ze in 2012 met Karin Vink Femmes du Sud start, runt ze haar eigen BoDaan Agenturen. In haar vrije tijd loopt ze graag hard, golft ze en reist ze veel met haar gezin. Karin Vink (52) komt uit de benzine-retailbranche en is eigenaar van een adviesbureau voordat ze Femmes du Sud opricht. Vink houdt van lezen, musea bezoeken en reizen: alles wat haar inspiratie geeft.

Dit artikel veerscheen het eerst in Textilia #1 van 2022.


Neem een abonnement op Textilia. Juist nu.

Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website en het archief, krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op trainingen, webinars en events.