TOP

Fashmob: nieuw social shopping platform

In april is het nieuwe online platform Fashmob gelanceerd. Fashmob richt zich zowel op particulieren als retailers.

De Nederlandse applicatie Fashmob is in april 2014 van start gegaan. Fashmob is een social shopping platform voor (tweedehands) vrouwenmode.

Hoe werkt het?
Gebruikers kunnen een eigen profiel aanmaken. Iedere gebruiker heeft een online kledingkast met advertenties en foto’s van kleding en accessoires die ze willen verkopen. Andere gebruikers kunnen zich op de kledingkast abonneren. Als er nieuwe artikelen worden toegevoegd, krijgen de geabonneerden een melding. Fashmob is zowel te gebruiken op de website als met de app: deze is te downloaden in de App Store en Google Play Store.

Transacties
Als een artikel verkocht is, stuurt Fashmob een pakbon op met het adres van de koper. Vervolgens kan de verkoper het item verpakken, frankeren en opsturen. De transactie verloopt via iDeal en Fashmob houdt de betaling vast totdat de koper aangeeft dat het artikel is ontvangen. Daarna wordt 85 procent van het bedrag op de bankrekening van de verkoper gestort. De andere 15 procent van de inkomsten houdt Fashmob in voor bemiddelingsbijdrage.

Retailers
Fashmob richt zich niet alleen op particulieren, maar ook op retailers. Het online platform brengt modebewuste kopers en verkopers samen die, op basis van dezelfde interesses, een community creëren. Met de verzameling van verschillende stijlen, merken, maten en prijsklassen, wil Fashmob een groot publiek bereiken.

De naam
‘Fashmob’ kan op twee manieren worden geïnterpreteerd. De naam is deels gebaseerd op het fenomeen ‘Flashmob’:  bijeenkomst van een (grote) groep mensen die plotseling op een openbare plek samenkomt, iets ongebruikelijks doet en daarna weer snel uiteenvalt. Daarnaast is de naam een samenvoeging van ‘fashion mobile’.