TOP

Facebook trakteert retailers op beacons

Facebook trakteert winkeliers op beacons als zij zich aanmelden voor het nieuwe onderdeel Place Tips. Hiermee kunnen winkeliers informatie delen met Facebook-gebruikers als die in de buurt van hun winkel komen.

Na een succesvolle proef met Place Tips bij een aantal winkels in New York, breidt Facebook het systeem nu uit over heel Amerika. Dat maakt de weg vrij voor verdere uitbreiding.

Met beacons kun je als winkelier bijvoorbeeld klanten in de winkel trekken of ze laten afrekenen. Place Tips gaat nog niet zo ver. De dienst laat Facebook-gebruikers berichten en foto’s te zien van andere gebruikers die ook bij de winkel zijn geweest. Dat meldt onder meer Telecompaper. Voor de locatiebepaling gebruikt Facebook het mobiele netwerk, WiFi, GPS en Bluetooth beacons.

Het is voorlopig nog niet mogelijk om te adverteren via Place Tips, iets wat wel een van de voordelen van beacons marketing kan zijn. Daarmee kunnen retailers namelijk interessante aanbiedingen pushen naar gebruikers die in de buurt van hun winkel zijn.

Facebook is niet het enige bedrijf dat gebruik maakt van beacons marketing. Afgelopen voorjaar stak ook Twitter geld in een beacons-bedrijf, meldt tech-magazine Re/code. Facebook heeft zijn eigen beacon ontwikkeld.