TOP

Elton Herenmode: ‘Toon lef en werk nauw samen met leveranciers’

Een lang gekoesterde wens ging in vervulling toen Elton Bos anderhalf jaar geleden zijn mannenmodezaak Elton Herenmode opende aan de Gedempte Turfhaven in Hoorn. “Toon lef door van de gebaande wegen af te wijken,” aldus Bos over het retail-ondernemen vandaag de dag.

Textilia’s mannenmoderedacteur sprak met Elton Bos over zijn winkel Elton Herenmode in Hoorn.

Hoe is Elton Herenmode ontstaan?

“Ik wilde al van kleins af aan een eigen winkel. En na 15 jaar in verschillende mannenmodezaken te hebben gewerkt, kreeg ik de kans om het pand, waar voorheen mijn oude werkgever Cees Nieuwenhuizen zijn herenmodezaak had, te betrekken. Ik zag dat er een groot gat was in het mannenmode-aanbod in Hoorn. Er was nog geen winkel die kwalitatief hoogstaande mode van Italiaanse merken uit het hogere segment voerde, dus besloot ik die te beginnen.”

En hoe gaat het?

“Voor een winkel die nog maar anderhalf jaar bestaat gaat het vrij goed. Wij merken dat we langzaam de oude klanten van Cees Nieuwenhuizen terugwinnen. Daarnaast zien we vooral dat er steeds meer nieuwe klanten komen, die het prettig vinden om in een fijne omgeving aparte modelabels te ontdekken die niet op elk hoek van de straat liggen. We zijn er voor mensen uit de regio Hoorn,  die op zoek zijn naar iets bijzonders en willen winkelen op een plek waar service echt nog wat betekent.” 

Met welke merken werk je?

“Ik werk graag met Kenzo, dat doet het bij ons ook erg goed. Eleventy is een Italiaanse speler die in heel Europa terrein wint. Voor pakken werken we veel met Luigi Bianchi Mantova. Daarnaast zijn we de enige in Nederland die werken met Bagutta, een Italiaanse overhemdenleverancier die voorheen voor Armani Collezioni produceerde. Veel van deze merken ontdek ik op de Pitti, maar ook via mijn eigen kanalen die ik door de jaren heen heb opgebouwd.”

Elton Herenmode binnen

Wat is het belangrijkste als het gaat om leveranciers?

“Voor mij is – behalve het product uiteraard – belangrijk dat je echt nauw samenwerkt met leveranciers. Het is geven en nemen op dit moment, en als je de handen in één slaat, heb je meer kans van slagen dan wanneer je in iedereen op zijn eigen eilandje opereert. Ik verwacht van leveranciers dat ze zich flexibel opstellen; zo zijn wij natuurlijk een startende winkel en moeten we ons nu bewijzen dus is het fijn als leveranciers flexibel zijn met hun betaaltermijnen en levertijden en ons op die manier langer de tijd geven om omzet te genereren. Daarnaast is het ontzettend fijn als je slowmovers kunt omruilen voor andere artikelen zodat je je winkel midden in het seizoen opfrist zonder dat het geld kost. Gelukkig staan veel leveranciers hier wel voor open.”

Hoe zie jij de toekomst van retail?

“Ik denk dat het hoog tijd wordt dat het roer omgaat en dat het niet meer zo is dat er alleen maar regels zijn, maar dat er een nauwe samenwerking ontstaat waardoor we er allebei beter van worden. In plaats van dat de ene partij iets verkoopt en het aan de ander overlaat wat hij/zij ermee doet. Samenwerking is heel, héébelangrijk vandaag de dag. Er is best nog goed te ondernemen, ondanks dat het soms nog heel grillig is, maar het vereist wel op beide fronten veel inzet. En ik denk dat je ook wat lef moet tonen door soms van de gebaande wegen af te wijken. En vaker te kiezen voor iets jij dat jij zelf mooi vindt of bij je doelgroep vindt passen. Verras je klanten en ga niet de zelfde wegen bewandelen als een ander.”