TOP

Nieuwe Rotterdamse winkel T0K10: ‘Sommige items zijn nu al uitverkocht’

Joep Jongen (24) opende medio november in Rotterdam de nieuwe high end fashion, streetwear en lifestylewinkel T0K10, met exclusieve merken als Comme des Garçons, Visvim en Gosha Rubchinskiy. De ondernemer laat zich voor dit concept inspireren door Japan. “Mensen komen hier specifiek naartoe.”

Wat heb jij met Japan?

“Ik ben altijd al gefascineerd door de Japanse cultuur, mode en lifestyle. Toen ik een jaar of vijftien was spaarde ik al voor een Comme des Garçons-shirtje. Later werkte ik bij winkels, waaronder Gorilli in Rotterdam, die dit Japanse merk verkochten. In die tijd mocht ik weleens mee naar de Comme des Garçons-showroom, waar ik de mooiste kledingstukken zag.”

Hoe ben je op het T0K10-concept gekomen?

T0K10 staat voor de hoofdstad van Japan, maar in de naam is ook 010 verwerkt, het netnummer van Rotterdam, de plaats van de winkel. Ik bewonder de esthetiek van Japanse mode. De unieke vormgeving, de kwaliteit, de liefde voor het product: deze merken zijn anders dan anderen. Ze creëren hun eigen wereld. Het exclusieve aspect spreekt mij ook aan: voor Visvim ben ik het enige verkooppunt in Nederland en ook Comme des Garçons is selectief verkrijgbaar.”

Je hebt een aantal klinkende namen weten te strikken, waaronder het populaire label Gosha Rubchinskiy, hoe is je dat als nieuwkomer gelukt?

“Het was eigenlijk een heel organisch proces. Bij sommige merken kwam ik eerder als inkoper over de vloer. Dus de contacten waren er hier en daar al. Bij zowel Gosha als Visvim had ik drie jaar geleden mijn eerste afspraak. Natuurlijk vind ik het geweldig dat ik deze mooie merken mag presenteren, maar ik verkoop met evenveel enthousiasme labels van talentvolle Nederlandse ontwerpers en merken als Daily Paper, Olaf Hussein en The New Originals. Ik weet hoe het is om van mensen kansen te krijgen, nu is het mijn beurt anderen te helpen.”

Je bent pas 24, is dit een voor- of nadeel bij het ondernemen? Hoe reageren merken bijvoorbeeld op jou?

“Ik ben me er heel bewust van dat ik pas 24 jaar ben. Aan de andere kant was ik 20 toen ik voor het eerst rondliep bij de Paris Fashion Week, waar ik veel aardige en toffe mensen – zoals Pharrell Williams – heb ontmoet. Zij hebben mij wegwijs gemaakt in de modewereld en uitgelegd hoe bepaalde zaken werken. Ik geloof dat als je oprecht van mooie dingen houdt, dit altijd aanspreekt. Merken zien mijn ambitie en vinden het daardoor alleen maar leuk om mij daarbij te helpen.”

En qua retailen?

“Ik zie het als een voordeel dat ik weet wat jongeren aantrekt. Wat betreft collecties, maar ook qua online versus offline verkoop. Ik koop bijvoorbeeld zelf ook veel via webshops. En ik help met evenveel plezier iemand van zestien en van zestig jaar. Ik zie geen barrières daarin.”

Toch begin je een online én een fysieke winkel. Waarom?

“In de stenen winkel kun je mensen extra’s bieden, zoals extra maten of andere producten, waardoor je ze toch daar naartoe weet te trekken. Iedere maand krijgen we nieuwe leveringen binnen, waardoor je de aandacht blijft trekken. Net zoals het label Supreme, dat elke donderdag nieuwe artikelen in de winkels brengt. Dat helpt, er staan elke week weer rijen voor hun zaken.”

Heb je hulp gehad bij het opzetten van je winkel?

“Ja, vrienden en kennissen – waaronder een aantal uit de mode – hebben geholpen met het ontwerpen, klussen in het pand en inkopen van de merken. Zonder hun hulp was dit nooit gelukt!”

Waar verwacht je nog veel van?  

“Van supergewilde en exclusieve merken als Gosha Rubchinskiy en Comme des Garçons Play. Die verkopen zichzelf, sommige items zijn nu al uitverkocht. Geweldig natuurlijk, maar ik wil een combinatie bieden tussen gelimiteerde producten en tijdloze, kwalitatieve klassiekers die net iets extra’s bieden in de mode.”

Is Rotterdam een goede plek daarvoor?

“Zeker, in deze straat zitten nog meer mooie zaken met premium merken, dus dat maakt deze locatie super. Daarnaast zitten we in het centrum, maar net buiten het massale deel. Negen van de tien mensen komen met Google Maps op hun mobiel binnen. Mensen komen dus specifiek hier naartoe.”

Heb je nog merken op je wensenlijst?

“Sacai en Undercover! Daar heb ik al contact mee gehad. Maar ook nieuwe creatieve merken zijn welkom.” 

Tokio Rotterdam 2

Tokio Rotterdam 3

Tokio Rotterdam 4

Tokio Rotterdam 5

Tokio Rotterdam 6

 

Tokio Rotterdam 7

Foto’s: Ginney Noa en T0K10.