• No products in the cart.
TOP

‘Als we niet uitkijken zitten we straks het hele jaar in de uitverkoop’

Scarno - vertegenwoordiger van de schoenenmerken Love Moschino, Lola Cruz, Unisa en Voile Blanche – verzocht vorige week de klanten om niet voor 15 december met de uitverkoop te beginnen. Ondertussen heeft eigenaar Carl Nobelen tientallen positieve reacties ontvangen: “Een confectieklant heeft met een aantal collega’s een groepje opgericht om zo veel mogelijk medestanders te krijgen.”

Begin november verzond Carl Nobelen van Scarno – vertegenwoordiger van de schoenenmerken Love Moschino, Lola Cruz, Unisa en Voile Blanche – een brief aan alle klanten waarin hij ze verzocht om niet voor 15 december met de uitverkoop te beginnen. Ondertussen heeft bij tientallen positieve reacties ontvangen.

Jullie hebben drie weken geleden winkeliers opgeroepen om na 15 december te beginnen met de uitverkoop, waarom?

“Het ligt al heel lang bij ons op de plank om verschillende redenen. Er wordt al jaren links en rechts in de branche gerommeld met prijzen, mid season sales en noem het maar op. We hebben de voorbeelden van Macintosh, Van Dalen et cetera die constant aan het stunten waren met de prijzen en we weten hoe dat is afgelopen, die deuren zijn allemaal gesloten.”

“Daarnaast is het wapen ‘korting’ aan het eind van zijn latijn. Het werkt niet meer. Winkels kondigen het aan, maar dan staan er nog steeds niet meer klanten in de winkel. Ik reis veel en overal waar ik kom zien de winkels er keurig netjes uit, ook in de kerst- en zomerperiode – de momenten waarop de verkopen op hun piek zijn. Hier staan de uitverkooprekken steeds vroeger in de shops. Het seizoen wordt op deze manier veel te kort voor de winkelier en hij is zichzelf de strop om de nek aan het binden omdat hij geen marges meer maakt.”

“De klant koopt ook naar behoefte. Als het koud is worden er warme laarzen gekocht, als het warm is worden er sandalen gekocht. De seizoenen verschuiven en tegen de tijd dat de uitverkoop is afgelopen, begint pas de echte winter. Dan is de winkel leeg en staat het al vol met zomerschoenen. Dit valt niet alleen mij op, maar ook mijn klanten. Er is al jarenlang een discussie gaande waarbij de steeds vroegere uitverkoop een irritatie begint te worden. Mij klanten hebben mij gevraagd om de koppen bij elkaar te steken.”

Hoe controleer je dat?

“Online is alles zichtbaar. Twee weken geleden had ik een klant die al aan het rommelen was gegaan met de prijzen. Ik heb gezegd dat als ze dat niet intrekken met de merken die wij verkopen, dat het consequenties gaat hebben voor de toekomst. Die laatste maten verkopen ook wel zonder afprijzing. Ik wil niet dat de markt verstoord wordt want andere winkeliers worden daar nerveus van.”

“Er wordt gezegd dat winkeliers in het dorp aan het stunten zijn met prijzen dus dat zij ook mee moeten. Maar dat is een verkeerde zienswijze. Je moet juist bezig zijn met je eigen winkel en ervoor zorgen dat de consument een reden heeft om naar die van jou toe te komen. Laat de klant in de kerstsfeer komen waardoor het de behoefte krijgt om iets te gaan kopen. Als je het toch nodig vindt om uitverkoop in je winkel te hebben, doe dat dan in een klein hoekje met wat modellen van vorig jaar, maar laat de winkel verder netjes.”

Hoe waren de reacties op je brief?

“Ik heb de brief gestuurd naar winkeliers en inkoopverenigingen en daar heb ik tientallen berichten op gekregen. Iedereen reageerde enorm positief. ‘Eindelijk iemand vanuit de kant van de leveranciers die zijn nek uitsteekt.’ Wij distribueren ook in de kledingbranche en ook vanuit die kant vinden ze het fantastisch dat we het doen. De inkoopverenigingen sturen de brief door naar winkeliers die geen Scarno-klant zijn, want als we niet uitkijken zitten we straks het hele jaar in de uitverkoop. De reacties zijn positief, nu nog afwachten of iedereen er ook wat mee doet.”

“Een confectieklant heeft in ieder geval wel met een aantal collega’s een groepje opgericht om zo veel mogelijk medestanders te krijgen. Ze proberen steun te krijgen van hun leveranciers om hier actie in te nemen.”

Hoe kijk je tegen de uitverkoopwet aan?

“Ik roep al jaren dat dat weer terug moet komen en veel van onze klanten willen het ook graag weer terug zien. Meteen vanaf begin januari met 50 procent korting voor vier weken lang. Dan krijg je een run van consumenten. De twee weken ervoor kan het misschien dan wel wat stilvallen, maar daarom moet je ervoor zorgen dat de winkel tijdens kerst zo aangekleed is dat de consument toch gaat kopen.”

Waarom kan de markt dit niet zelf regelen?

“Ik denk omdat er te vaak angst als raadgever heerst. ‘Als de buurman het doet, moet ik ook mee doen.’ Het is blindheid voor de markt. Ga na waarom consumenten bij jou moeten kopen. Hoe aantrekkelijk of onaantrekkelijk ziet je winkel eruit? Winkeliers moeten kritisch gaan kijken.”