TOP

Eigenaar nieuw merk Brooklyn Razor: ‘Onze collectie hoeft nooit in de sale’

In de mannenmodespecial van Textilia introduceerden we het nieuwe merk Brooklyn Razor al. Hier maken we nader kennis met het Nederlandse label dat niet alleen duurzaam is, maar waarmee de modewinkelier zich ook kan onderscheiden. “En we doen niet mee aan alle sales.”

Het Nederlandse merk Brooklyn Razor is drie jaar geleden opgericht door retailer Jeroen Fiers, eigenaar van de modewinkel Superfly in Tilburg. Hij gaat het nu aanbieden voor wholesale. Hoe is het idee ontstaan?

Fiers: “Dat is al lang geleden. Ik heb na mijn studie rechten zo’n 25 jaar geleden in Brooklyn gewoond terwijl ik stagiaire bij de Verenigde Naties was. Toen ik terugging naar Nederland wilde ik niet verder als jurist, maar wilde ik werken in de mode. Het plan was om Amerikaanse merken te importeren of zelf een merk op te starten. Het werd een kledingzaak, Superfly in Tilburg. Het merk heeft daardoor eigenlijk heel de tijd stil gelegen. We hebben lang gehad om aan pasvormen en concept te werken en liggen nu in zeven winkels in Nederland. Die zijn via via tot stand gekomen om te testen of het merk ook buiten mijn eigen winkel goed kan verkopen. De resultaten zijn erg goed dus nu kunnen we Brooklyn Razor aan de groothandel aanbieden. We starten in Nederland en België.”

Waar bestaat de collectie uit?

We hebben een totaalcollectie met sweats, knitwear, polo’s, pantalons, hoodies en overhemden. En er zijn drie subcollecties. Allereerst de knitwear en sweats van 100 procent katoen en het hele jaar door verkrijgbaar. Ten tweede de themaoverhemden, een collectie met geprinte overhemden. Dit jaar is Japan de inspiratie, dus veel bloesem en paradijsvogels als print. De derde is de Green Choice collectie. Hierbij kopen we reststoffen waarvan we pantalons en overhemden laten maken in heel kleine oplages.”

Hoe kom je aan die reststoffen?

“We sourcen daarvoor bij verschillende handelaren en merken. We kijken naar de individuele stoffen en als ze mooi, opvallend en sterk zijn dan kopen we de kleine restrollen op. Daar kunnen zo’n zeven broeken uit gemaakt worden. Het is dus veel werk, elke keer moet er een kleine rol op de machine en ander garen. Heel arbeidsintensief, maar ook uniek.”

Dus weinig kans dat twee winkeliers in dezelfde winkelstraat dezelfde broek veropen, dus?

“Inderdaad. Je bent als winkelier vaak de enige in de wereld met een bepaalde broek. Zo concurreer je met niemand en hoef je veel minder af te prijzen. De meeste broeken worden geproduceerd in één maatserie. De klant zou de broek ook nergens anders goedkoper zou kunnen krijgen wat weer goed is voor de marge van de retailer.”

Brooklyn Razor 3

Wat voegt Brooklyn Razor verder toe aan het assortiment van de winkelier?

“Het milieubewuste verhaal. Doordat we reststoffen gebruiken die anders weggegooid worden of worden opgeslagen in een magazijn. Voor onze items hoeven geen nieuwe stoffen te worden geverfd wat ook veel minder energie en water scheelt.”

Hoe werk je samen met de retailer?

“De retailer krijgt toegang tot een b2b-systeem en kan vandaaruit bestellen. We hebben een vertegenwoordiger met een eigen showroom, MLO7, maar in principe kan alles via het online systeem worden besteld. Zeker omdat we elke maand nieuwe broeken binnen krijgen, soms wel honderd verschillende tegelijkertijd, is dat het beste systeem. Als je er als winkelier goed mee werkt, kun je zo je voorraad regelen en onder controle houden. Er zijn geen grote voororders meer nodig en geen minimumaantallen. Alles is voor directe levering te bestellen, zolang het op voorraad is. Wij hebben het voorraadrisico.”

En je zegt ook niet zonder meer mee te gaan in alle uitverkoopmomenten.

“Dat doen wij niet, inderdaad. We hebben zelf 21 jaar retailervaring en er is niets zo frustrerend als merken die hun klanten in de rug steken met dat soort acties. De seizoenen worden zo veel te kort om nog geld te verdienen voor de winkels. We hadden onze site zelfs op zwart gezet op Black Friday en Cyber Monday.”

foto 1

Hoe ziet de toekomst er van de moderetail er volgens jou uit?

“Ik geloof echt dat er genoeg winkels over zullen blijven. Maar je moet er wel voor werken en 100 procent klantvriendelijk zijn. De klant kan overal shoppen, dus dat ze dat bij jouw winkel doen is een groot voorrecht waar je alles voor moet doen. Diezelfde houding moet een merk ook hebben naar de winkels toe. Dat zijn immers ook klanten.”

Je hebt geen webshop, is dat een bewuste keuze?

“Als winkelier heb ik geen webshop. Individuele winkels hebben daar naar mijn mening ook niets aan. Alleen de echt grote webshops en nichespelers hebben daar bestaansrecht. Maar een dure site en kostbare internetmarketing voor die kleine collectie die winkeliers hebben, dat is voor bijna niemand weggelegd.”