TOP

eFashion 2012: de hoogtepunten

eFashion, het tweede gezamenlijk event van Textilia en Emerce over mode-e-tailing dat donderdag 21 juni 2012 plaatsvond in Pakhuis de Zwijger, heeft maar liefst bijna vierhonderd moderetailers getrokken. Textilia leidt je langs de hoogtepunten van de dag.

“Het laaghangende fruit in e-commerce is inmiddels geplukt. We hebben anno 2012 te maken met stijgende kosten en stijgende concurrentie en een grotere expertise nodig”, opent Noortje de Bruijn, marketeer van Vente-Exclusive voor een afgeladen zaal met moderetailers het eFashion event. Met deze uitspraak raakt ze de juiste snaar. Expertise: dat is waar de bijna 400 beslissers in mode-e-tailing op afkwamen.  

In de eerste parallelsessie van het event was het moeilijk kiezen tussen sprekers van Lief, Garcia, Queen of Retail en Centron. Textilia woonde de presentatie van Michelle Nederveen van Lief Lifestyle bij. De marketeer schetst hoe belangrijk beleving is voor Lief. Dat wordt in alles doorgevoerd, van het hoofdkantoor dat gevestigd is in een boerderij tot de webshop. Volgend jaar lijkt de cirkel tussen fysieke winkel en webwinkel gesloten. Dan kunnen online klanten artikelen afhalen en retourneren bij een offline servicepunt in Sliedrecht. Een voormalig magazijn van het bedrijf wordt na de zomer verbouwd tot een Lief Experience Center.

No more no’s 

De oplossing voor de beruchte ‘nee-verkoop’ kreeg het publeik van Nick Andriessen van It suits it: “Er zijn cijfers bekend dat over een paar jaar 65% van de klanten waaraan je nee-verkoopt, niet meer terugkomt. Onze oplossing daarvoor is een app in de fysieke winkel, waarop de voorraad van winkel en leverancier realtime voorhanden is en waarmee een artikel dat niet voorradig is, besteld kan worden voor de klant.”

Rich media content 

Aan het einde van de ochtend trok Victor Terpstra van Strawberries flink wat publiek. Reden? Hij zou uit de school gaan klappen over VD.nl, de explosief groeiende webwinkel van de warenhuisketen. Een kritische vraag uit de zaal gaat over het tegenvallende aantal van 20.000 fans op facebook. Het antwoord van V&D op klantenbinding is echter ‘rich media content’ dus nog betere productpresentatie online. Ook de instore-kiosk is in ontwikkeling.

Let’s Connect 

Jeansketen Score verkocht al in 1997 via de webwinkel en deze is nog altijd leading in jeansland. Guido Voorbij, verantwoordelijk voor online, heeft nog even getwijfeld of hij de bedrijfsgeheimen wel zou moeten prijsgeven op dit tweede eFashionevent. Het is natuurlijk een dag waarop de concurrent een graantje mee hoopt te pikken. Gelukkig geeft hij toch een aardig kijkje in de keuken. Met het project ‘Let’s connect’ onthult hij dat Score personeel in de winkels als cruciaal ziet als schakel tussen klant, fysieke winkel en onlinestore. “Onze 700 specialisten op de winkelvloer maken het systeem.”

Niche
Tussen alle ‘grote jongens’ bewijst Menno van Meurs, eigenaar van de denimwinkel Tenue de Nimes in een waanzinnige jeans uit zijn eigen winkel dat een kleine retailer wel degelijk kansen heeft online. Zijn geheim: “Een Engelstalig blog dat jeansliefhebbers van over de hele wereld trekt en ons niche-assortiment.”

Community focus 

Aan het einde van de dag trekt de Amerikaanse Susan Gregg Koger van Modcloth.com een volle zaal. In een ‘stunning dress’, een van de winnende ontwerpen van haar ontwerpende klanten, deelt ze haar geheimen met het publiek dat ademloos luistert. Haar community bestaat uit klanten die het assortiment van ‘hun webshop’ bepalen. “Community focus creates a virtuous cycle”, onthult Gregg Koger. Oftewel: haar klanten zien de webwinkel niet meer alleen als webwinkel, maar ook als moment van vertier, een plek waar ze hun creativiteit kwijt kunnen, en waar Modcloth dan weer uit kan putten. “We merken dat elke 20 tot 30 keer dat een klant onze site bezoekt, zij iets koopt.”

Loyaliteit

Noortje de Bruijn van Vente-Exclusive.com reageert op de presentatie van Gregg. “De overeenkomst tussen onze bedrijven is de clubvorming, oftewel de community van gelijkgestemden, die we rond onze webshops willen creëren. Maar er is ook nog een groot verschil. Modcloth.com is al tien jaar bezig en wij nog maar vijf. We hebben onlangs al een flinke stap gezet in klantenloyaliteit met behulp van social media. Toch willen we nog veel winnen op het gebied van klantenbinding.”

Lees komende week meer op textilia.nl:

Met welke vragen kwamen branchegenoten naar eFashion?  

Welke conversietips werden gegeven?

En welke geheimen onthulden de spreker nog meer? … met natuurlijk de jurk van Gregg