TOP

Eén beurs? Dit vinden Just Kidz en Kleine Fabriek:

Ter afsluiting van de Bengels-poll over één gezamenlijke Nederlandse kindermodebeurs laten we graag de organisatoren van Just Kidz en Kleine Fabriek reageren. 57 Procent van de bezoekers van Bengels is het op dit moment eens met de stelling op Bengels.nl 'Kleine Fabriek en Just Kidz moeten overgaan in een grote gezamenlijke Nederlandse kindermodebeurs'.

Bengels heeft een tijdje bijgehouden hoe er gestemd werd op de poll en daaruit blijkt een spannend verloop. Direct na de lancering van de poll op woensdag 10 februari 2010 was het overgrote merendeel het eens met de stelling. Op maandag 15 februari 2010 vormde het aantal tegenstemmers ineens een enorme piek.

Daarna zagen we steeds plukjes eens-stemmers direct na de wekelijkse nieuwsbrieven (op donderdagen) stemmen. Daarmee klom het percentage eens-stemmers langzaam op. Op woensdag 3 maart waren er evenveel voorstanders als tegenstanders van een grote gezamenlijke kindermodebeurs.

Met de sluiting van de poll op donderdag 18 maart 2010 hebben 384 bezoekers van Bengels gestemd op de poll en is een meerderheid het eens met de stelling, maar eerlijk is eerlijk: echt overtuigend is de uitslag niet.

Jetske Jacobi
namens Just Kidz:

“Het lijkt de organisatie van Just Kidz géén goed plan om de beurzen samen te voegen. In de loop der jaren is er nogal een verschil in sfeer en beleving ontstaan tussen beide beurzen. Just Kidz ontstond door het wegvallen van No Kidding. Het strenge toelatingsbeleid van Kleine Fabriek maakte dat een groot aantal merken geen platform meer had. Bij Just Kidz is altijd een soepel toelatingsbeleid geweest voor deelnemers, omdat het een initiatief is van agenten en leveranciers.
“Andere verschillen zijn dat Just Kidz focust op kleding en niet op hardwaren. De sfeer is heel gemoedelijk en Just Kidz maakt de beurs heel toegankelijk door de gratis entree. Het is ook mogelijk om orders te schrijven op de beurs.
Dat Just Kidz het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk wil maken, zou de Kleine Fabriek kunnen overnemen, bijvoorbeeld door hun bezoekers te attenderen op de pendeldienst of door samen ruimere openingstijden aan te houden. Dan hebben bezoekers meer tijd om beide beurzen te bezoeken.”

Veronique de Weichs de Wenne van Kleine Fabriek:
“De kleine fabriek is een internationale orderbeurs met een concept waar we bewust voor gekozen hebben. Dit houdt onder andere in dat we een grote verscheidenheid aan stijlen en producten laten zien uit alle windstreken. Met het totale aanbod en de combinatie van exposanten streven we naar de ideale mix. Het is eigenlijk vergelijkbaar met een winkel, die immers ook een bewust kiest voor een bepaald merkenpakket en inrichting. Poolshoogte naar aanleiding van deze poll onder onze deelnemers wees uit dat zij bewust voor Kleine Fabriek gaan. Men kiest voor een bepaalde uitstraling die ook bepaald wordt door de merken om hen heen en de aankleding van de beurs.
“Wij als organisatie doen onze uiterste best om de balans van het aanbod te behouden. En dat is best een klus, vooral door de beperkte ruimte die tot onze beschikking staat. Je kunt niet alleen vierkante meters verkopen. Als zich tien aanbieders van babyslofjes bij ons melden en we hebben er al vijf staan, dan moeten we nee zeggen. Vanuit een aantal inkopers geredeneerd, snappen we best dat het onhandig is twee beurzen, maar misschien kun je het vergelijken met boodschappen doen. Sommige artikelen koop je bij de ene supermarkt, sommige liever bij de andere. Als je het vergelijkt met Parijs, zijn twee beurzen vlakbij elkaar in Amsterdam nog wel te behappen.”