TOP

Duetz neemt Adam Brandstore-vestigingen over: ’Wij geloven in het middensegment’

Duetz Kleding uit Zeist neemt de helft van de Adam Brandstore-vestigingen over uit faillissement van McGregor. Pim Duetz, eigenaar van het familiebedrijf dat de winkels overneemt: “Wij geloven heel erg in het middensegment.’

De zeventien vestigingen van Adam Brandstores, die voorheen bij de portefeuille van het failliete Doniger Fashion Group hoorden, komen per 1 maart 2018 onder beheer van Duetz Kleding.

Duetz neemt behalve de vestigingen ook alle veertig medewerkers die daar werkzaam waren mee in de overname. “Met de overname hebben we een brede dekking in het land en kunnen we achter de schermen een nog meer klantgerichte organisatie neerzetten en ons hele bedrijf toekomstbestendiger maken,” aldus Pim Duetz. “Dit willen we doen door aan de ene kant de Adam-winkels aan te pakken. De zaken zijn qua interieur op zich wel up-to-date maar ze zijn wat zakelijk ingericht. Daarom willen de Adam-winkels wat gezelliger gaan maken voor de klanten.”

Omnichannel

Behalve de fysieke winkels heeft Duetz ook de webshop en merkrechten van Adam overgenomen. Een andere verandering die Duetz wil doorvoeren is het uitrollen van een omnichannelstrategie. “We gaan een digitaal concept introduceren in de winkel, waarmee klanten ook online in de winkel kunnen bestellen. We gaan bijvoorbeeld voorraden koppelen met die van leveranciers,” vertelt Duetz. “Door een online platform in combinatie met de winkels realiseren we een brede landelijke aanwezigheid.”

Duetz heeft ook onder eigen naam zes winkels in Utrecht en Noord-Holland, maar die opereren afzonderlijk van de de Adam-winkels. Met die laatste wil Duetz zich meer richten op het middensegment en de bestaande Adam-klant: een man van 35-plus ‘die kwaliteit wil voor een redelijke prijs’. Duetz: “Wij geloven heel erg in het middensegment, omdat daar veel is omgevallen in de afgelopen jaren en er dus ruimte is ontstaan.” Welke merken in de Adam Brandstores zullen worden verkocht, kan de retailondernemer nog niet verklappen, maar het worden in ieder geval labels die tot ‘het betere middensegment’ behoren.

Crowdfunding

Om alle plannen te kunnen realiseren is Duetz een crowdfunding-campagne gestart via Collin Crowdfund. Nadat eigen relaties van de familie Duetz al ruim € 520.000 investeerden in de onderneming, is de campagne ter grootte van in totaal € 1.750.000 opengesteld voor het publiek.
Duetz: “Dit is de nieuwe manier van financieren. Op deze manier wordt het risico voor alle betrokken partijen gespreid. De lening wordt in vijf jaar lineair terugbetaald aan investeerders met een vaste jaarlijkse rente van 7,5%.”

“Door de overname slaan we dus vier vliegen in één klap. We bereiken snel meer klanten in het middensegment, we realiseren een brede landelijke dekking door de ontwikkeling van ons eigen online platform in combinatie met de winkels, we versterken de winstgevendheid van de groep door betere afspraken met leveranciers te maken en, last but not least: we kunnen de klant nog beter bedienen dan nu het geval is.”