• No products in the cart.
TOP

Doek valt voor Sonia Rykiel, ‘buy now, pay later’ naar stenen winkel en Forever 21 onder vuur


Sonia Rykiel wordt opgedoekt. Het Franse modehuis heeft geen overnamekandidaat kunnen vinden na de faillissementsaanvraag in april. Verder: ‘buy now, pay later’ komt naar de fysieke winkel, PostNL breidt nieuwe pakketservice uit en Forever 21 wordt beschuldigd van ‘fatshaming’. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 26 juli.

Einde voor modehuis Sonia Rykiel, gerechtelijke liquidatie uitgesproken

Sonia Rykiel wordt opgedoekt. Het Franse modehuis, dat in april het faillissement aanvroeg, heeft geen nieuwe koper kunnen vinden. Het enige overnamebod is donderdag afgekeurd door de rechtbank van koophandel, schrijft De Standaard. Daarop heeft de rechtbank bevolen tot liquidatie. De brandstores worden gesloten, de webshop offline gehaald. De 131 werknemers van het bedrijf hebben vandaag hun ontslagbrief ontvangen. De activa en resterende voorraad kleding wordt verkocht.

Het modebedrijf kwakkelde al jaren. In 2012 werd Sonia Rykiel overgenomen door het Chinese First Heritage Brands, dat ook eigenaar is van het Belgische luxelederhuis Delvaux en het Franse schoenenmerk Robert Clergerie. Ondanks een investering van 200 miljoen euro is de omzet sindsdien gehalveerd. Oprichter en naamgever Sonia Rykiel overleed in 2016 aan de ziekte van Parkinson, waarna de verkoopcijfers verder daalden. Rykiel werd ook wel de ‘koningin van de knitwear’ genoemd; sterren als Audrey Hepburn en Brigitte Bardot zetten haar gestreepte truien en daarmee de ontwerper zelf in de jaren ’60 op de kaart. In de jaren die volgden, groeide Rykiel uit tot een van de invloedrijkste vrouwen in de Franse modeindustrie.

‘Buy now, pay later’ komt naar fysieke winkel

‘Buy now, pay later’, een principe dat al wordt toegepast in webshops, heeft zijn weg nu ook naar de fysieke winkel gevonden. H&M introduceerde het systeem eerst in thuisland Zweden en rolt het nu uit naar meer landen, waaronder Nederland. Vanaf oktober kunnen Nederlandse consumenten H&M-kleding uit de winkels mee naar huis nemen en na twee weken bedenktijd betalen, of anders kosteloos terugbrengen. Met de nieuwe dienst wil de modeketen de klantervaring verbeteren; consumenten kunnen hun uitgaven volgens H&M zo spreiden en miskopen vermijden. “Klanten verwachten een optimale winkelervaring”, zegt woordvoerder Marianne Nerinckx tegen De Standaard. “Of dat nu online of offline is.”

PostNL breidt dienst met pakketautomaten uit

PostNL gaat nieuwe pakket- en briefautomaten installeren. Dit zijn automaten waarmee consumenten 24/7 pakketten kunnen versturen en ontvangen, zonder tussenkomst van derden – een soort brievenbussen voor pakketjes, dus. Op dit moment zijn er bijna 100 automaten verspreid over het land te vinden. Aan het eind van het jaar moeten dat er zo’n 125 zijn, zegt een woordvoerder van PostNL tegen Retailnews. De post- en pakketbezorger installeerde de eerste automaat eind 2016 in Almere. Inmiddels zijn de oranje pakketkluizen onder meer in Breda, Groningen, Harderwijk, Nijmegen en Zwolle te vinden. Het gaat om een proef; aan het eind van het jaar wordt het concept geëvalueerd.

Falke en Lufthansa lanceren sokkenlijn tegen ‘vliegtuigtrombose’

Falke breidt uit met een nieuwe productlijn, Falke Travel & Comfort. De lijn is een samenwerking met vliegtuigmaatschappij Lufthansa, meldt Fashionunited. Het gaat om een collectie compressiesokken. Deze kousen bieden druk en ondersteuning aan de (onder)benen en voeten, waardoor de bloedcirculatie en zuurstoftoevoer worden gestimuleerd. Het wordt aangeraden om dergelijke sokken op lange vluchten te dragen om zogenaamde ‘vliegtuigtrombose’ te voorkomen. De sokken zijn beschikbaar in zwart, donkerblauw (de kleur van Lufthansa) en diverse huidtinten.

Forever 21 beschuldigt van ‘fatshaming’

Forever 21 ligt onder vuur. De kledingketen zou bij een aantal online bestellingen met plus size kleding dieetrepen hebben meegestuurd, melden diverse vrouwen op Twitter. ‘Wat probeer je me te vertellen, Forever 21?’ schrijft een twitteraar, die een spijkerbroek in maat 46 had besteld en een Atkins-reep in het pakketje aantrof. ‘Dat ik dik ben en moet afvallen? Stuur je deze repen ook naar vrouwen die niet plus size zijn?’ Forever 21 laat in een statement weten dat ze klanten regelmatig gratis testers van derde partijen sturen, waaronder de repen van Atkins, en dat deze freebies bij alle online bestellingen zijn bijgevoegd. Een woordvoerder zegt tegen Jezebel: “Deze fout spijt ons enorm en we bieden onze oprechte excuses aan aan iedereen die hier mogelijk aanstoot aan neemt of zich beledigd voelt. Dat was in geen geval de bedoeling.”

Foto: Flickr.com/Stéphanie Moisan