TOP

Dit zijn de jeans bestsellers van dit seizoen *

Welke denimmerken en producten zijn dit seizoen een succes? Textilia’s jeansredacteur vroeg het een aantal retailers. “Heel wat tops zitten boven omzetsnelheid 10.”

Matthijs van Tilburg, inkoper mannenmode bij Van Tilburg Mode & Sport in Nistelrode:

“Stretchjeans voert bij ons de boventoon. We hebben daarvan dit seizoen al flink wat aantallen verkocht. Aan dit product kleven wel haken en ogen merken we: sommige broeken lubberen na een tijdje uit, anderen blijven mooi. PME Legend is marktleider op het gebied van hoge aantallen en ook Scotch & Soda doet het goed. En natuurlijk G-Star. Denham presteert eveneens prima, zeker nu ze meer commercieel geprijsde broeken bieden.”

“Qua wassingen zijn de lichte wassingen populair; veel licht-grijs en gebleekt blauw. Kijkend naar de modellen wint de slim fit het nog steeds van de wijdere fits. Dat is leuk voor tijdens de Amsterdam Denim Days, maar op de winkelvloer is daarvan bij ons nog geen sprake.”

“Vorig jaar waren polo’s al een goed product, maar nu weten jongere jongens en mannen ze ook te vinden. Net als de korte mouw blouse worden ze trendy gedragen: met alle knoopjes dicht en opgerolde mouwtjes. De lange T-shirts van de afgelopen seizoenen krijgen bijval van verschillende andere fits. Lang, kort, slim fit, ruimvallend: alle stijlen worden prima opgepikt.”

Arjan Langenberg, eigenaar van Arjan & Co in Haaksbergen:

“De Kendell, de enkellange jeans met ritsjes van Only is dit seizoen mijn absolute bestseller voor vrouwen. Daarvan heb ik er zonder te overdrijven zeker 200 verkocht. Vooral gebleekte en grijze denims scoren hoog. Een wit begint te komen. Van G-Star is model 3301, de Contour, nog steeds het best. Ook de chino’s in sweatkwaliteiten verkopen, in zwart en lichtgrijs, van Sisters Point en Only verkopen erg leuk.”

“Ik verwacht nog veel van jurken, die vlogen de afgelopen weken al de deur uit. Door het mooie weer natuurlijk. Ik heb ze in allerlei varianten; van enkellang tot kort. Op dat gebied zijn Catwalk Junkie, Sisters Point en Nikkie mijn topmerken.”

“Voor mannen is Superdry dit seizoen een topper. De T-shirts, polo’s en jacks: alles van dit label scoort hoog. Aangenaam verrast ben ik door de dress shirts van Marnelli, die vaak gecombineerd worden met jeans. Ook de overhemden van G-Star, mooi door hun eenvoud, worden regelmatig uit de rekken gepakt. Ik had meer verwacht van de dunnere sweatkwaliteiten. Ik heb een aardige range liggen van merken als No Excess, PME Legend en Jack & Jones, maar om een of andere reden blijft dit liggen.”

“Op het gebied van mannenjeans staan de nieuwe campagnebroeken van PME Legend – Commander 2.0, Bare Metal 2.0 en de Aviator 2.0 – met stip op 1.”

PME Legend 2 SS16

PME Legend staat dit voorjaar wederom bij veel jeanszaken op nummer één.

Stacey Majoor, bedrijfsleider Blue Striker in Hoorn:

“De 3301 van G-Star is een van onze beste modellen. Verder is er veel vraag naar de Raf van Meltin’ Pot en de broeken van Circle of Trust verkopen vrij gemakkelijk. Onze klanten blijven vragen naar slim fits, liefst met een beetje extra lengte. Niet superstrak, maar ruime pasvormen hoeven hier nog niet zo nodig.”

“Eigenlijk alle shirts van Kultivate slaan goed aan. Basic shirts met mooie wassingen en kleurtjes, maar ook meer uitgesproken allover (foto)prints. En strepen zijn een hit dit seizoen. De streetwearstijl met lange shirts en vesten met ronde onderkanten blijft duidelijk aanwezig. Daarnaast neemt de vraag naar polo’s toe, bijvoorbeeld van Minimum.” 

Maurice Haverkamp, eigenaar van Stripes in Schiedam en Maassluis:

“Binnen twee weken waren de uitgewerkte military jacks met veel zakken van Superdry uitverkocht. Dat mag je dus met recht een bestseller noemen. Helaas was de voorraad ervan uitverkocht, dus heb ik bij andere labels als Gabbiano en Jack & Jones geshopt voor bomberjacks. Onze doelgroep is 25 plus, maar deze ‘hot items’ blijken ook niet aan te slepen. Ik verwacht nog veel van shorts, met name van de denim varianten en korte cargo broeken. De afgelopen weken hebben we er daarvan al redelijk wat verkocht.”

“Jeans met een ‘tapered fit’, ruim van boven en slank toelopend, is bij ons duidelijk de pasvorm van dit moment. De nieuwe varianten van PME Legend zijn het best verkocht. Andere merken als Hilfiger Denim en Cars lopen keurig daarin mee.”

Frank Den Elzen, bedrijfsleider Mix in Noordwijkerhout:

“G-star verkoopt bij ons nog steeds het allerbest. De spijkerbroeken van Zhrill zijn dit seizoen flink aan het inlopen in het vrouwensegment. De wassingen en prijzen, rond de 88 en 99 euro zijn commercieel goed. Vooral het model Mia, met een rits net onder de frontpocket, is een succes. Verder is de enkellange fit Kendell van Only populair. De verkoop van slanke fits is bij ons nog erg sterk. Vorig jaar probeerden we flared jeans, maar dat was voor een dorp als het onze nog te vroeg.”

“De T-shirts gaan als een trein: heel wat tops zitten boven omzetsnelheid 10. Op dat vlak is Catwalk Junkie verreweg nummer één. De diversiteit in dessins is groot en de pasvorm is erg goed. Vooral door dat laatste is een belangrijke factor waarom mensen dit merk aanschaffen. Gelukkig heeft Catwalk Junkie aardig wat voorraad beschikbaar.”

“Voor mannen denk ik dat zo’n veertig procent van de jeansverkoop afkomstig is van PME Legend. De nieuwe modellen presteren zoals verwacht erg goed. De pasvorm van dit merk sluit aan bij de Nederlandse consument. We hebben er dan ook een grote vaste klantenkring voor. Die ons elk seizoen weer weet te vinden.”

“Verder scoren alle comfortabele sweat- en stretchdenims. De Riser van Cast Iron en de Hyperflex van Replay zijn topmodellen op dat gebied. Vooral in grijs. Qua tops staat Superdry op 1. Op de voet gevolgd door Kultivate en PME Legend. Superdry is sterk in knallende zomerkleuren. Veel met logo’s, maar dat wordt verrassend goed geaccepteerd. Kultivate heeft een fijne pasvorm en is hip zonder te overdreven te zijn. En voor PME Legend: daar hebben we dus onze vaste schare fans voor.”

Catwalk Junkie SS16

Nog een favoriet: Catwalk Junkie.